Auton maalaaminen

(1/7) > >>

iiKster:
Nyt tarvittaisiin kaikki mahdolliset vinkit koskien auton maalaamista ja pohjien tekoa.
Ensinnäkin hommaa ei tehdä logiikalla "tein itse ja säästin" vaan enemmänkin "tein itse ja opin jotain uutta".

Kohteena on ainakin kaksi kertaa ylimaalattu 205.  Alunperin punainen auton on maalattu uudestaan punaiseksi ja myöhemmin mustaksi.  Ensimmäisen ylimaalauksen tehnyt on näköjään hutiloinnut pohjissa ja nytten maali lohkeilee paljastaen alkuperäisen punaisen.  Auto tulisi siis maalata kokonaan uudestaan, samassa rytäkässsä olisi tarkoitus maalata konehuone ja takaboxi jotka ovat tehtaan maalissa.

Projektin ajattelin aloittaa seuraavasti:
 1.  Sisustan purkaminen
 2.  Moottori ja loota pois
 3.  Lasit, listat ja luukut irti
 4.  Etulokarit irti
 5.  Ruosteet poistetaan (jos jostain löytyy ;D)

 6.  Perusteellinen pesu liuotinaineella
 7.  Lommojen peilaus ja merkintä
 8.  Ylimääräisten reikien hitsaus ja tinaus (takaboxin lukko yms)
 9.  Lommojen oikaisu / paklaus & hiontaa
10.  Pakkelin päälle hiontaväri
11.  Híonta 400 paperilla epäkeskoa käyttäen
12.  Hionta 800 paperilla ??? ?
13.  Puhalletaan pölyt ja pestään silikoniestoaineella
14.  Pyhkäistään tahmaliinalla
15.  Maalataan pohjat
16.  Maalataan ohut tarkastusharso pohjille
17.  Hionta 800 paperilla ja pitkällä klossilla, esiintulleet kuopat hoidetan.
18.  Puhalletaan ja pyyhitään tahmaliinalla  
19.  Maalataan pintaväri
20.  Välihionta  1200 - 2000 paperilla ??? ?
21.  Lakka
22.  Älytön hionta 2000 paperilla
23.  Etulokarit kiinni
24.  Myllytys
45.  Kasaus


Jos jotain on unohtunut, tarpeetonta tai väärässä järjestyksessä nin huomauttakaa.

Kuinka paljon kutakin maalia kannattaa varata tuonkokoisen auton maalaamiseen?  Tottakai määrä riippuu maalarista, maalista, yms mutta onko kokoluokkaan viisi litraa vai kymmenen?  Itse maalista ei ole vielä tietoa joten sitäkin voi ehdottaa.

Maalausjärjestuksen ajattelin seuraavasti. Ensin maalataan sisäpuoli, sitten konehuone.  Ulkopuolelta ensin katto ja sieltä mennään alaspäin.  Ovet ja luukut maalataan erillään sikäli mikäli en innostu satsaamaan metallihohto / flake maaliin.

Maalaus toteutetaan näillä näkymin kaverin tallissa tottakai paineilma vehkeillä, kompuran säiliö on kokoluokkaa satoja litroja joten kaipa tuo tuosta.  Aikaa ajattelin alustavasti uhrata kuukauden tai kaksi, jos venähtää niin sitten venähtää. ::)

Vinkkiä voi myös laittaa maalifirmasta jossa olisi hyvä palvelu, avulias henkilökunta ja halvat hinnat (pk sudulla).

murkkis:
Lainaus

20.  Välihionta  1200 - 2000 paperilla  ?
21.  Lakka
22.  Älytön hionta 2000 paperilla

Tuossa tuli vain ajatelleeksi, että tarvitseeko tuota enää hioa sen jälkeen kun lakka on lyöty pintaan? Kuullostaa vain jotenkin hassulta lakkapinnan kuluttaminen...Korjatkaa jos olen väärässä.

Johnyape:
Lainaus käyttäjältä: murkkis - Huhtikuu 16, 2008, 08:33:21

Lainaus

20.  Välihionta  1200 - 2000 paperilla  ?
21.  Lakka
22.  Älytön hionta 2000 paperilla

Tuossa tuli vain ajatelleeksi, että tarvitseeko tuota enää hioa sen jälkeen kun lakka on lyöty pintaan? Kuullostaa vain jotenkin hassulta lakkapinnan kuluttaminen...Korjatkaa jos olen väärässä.


Usko tai älä, mutta maalausvirheet voidaan helposti korjata 2000:lla. Kyllä se myllytyskin syö lakkaa... Sitä pitää vaan laittaa tarpeeksi. ;D ;D

iiKster:n tapaupsessa pohjatöitä on ihan "kivasti". :P
Hitosti maalia ja vähän heikot pohjatyöt kun ei maali ole pysynyt. Kärsivällisyyttä ja tsemppia iiKsterille projektiin! :)

iiKster:
Lainaus käyttäjältä: Johnyape - Huhtikuu 16, 2008, 08:46:01

iiKster:n tapaupsessa pohjatöitä on ihan "kivasti". :P
Hitosti maalia ja vähän heikot pohjatyöt kun ei maali ole pysynyt. Kärsivällisyyttä ja tsemppia iiKsterille projektiin! :)

Kiitoksia kannustuksesta :D

Juu pohjatöitä riittää ja kaikki jotka tuon on livenä nähnyt tietää että maalipintaa en paljoa huonommaksi saa.

sami81:
Auton maalipinnan nähneenä kannattaa varmaan hioa ne "muutamat" maalikerrokset pois, jotta saat pinnasta hyvän.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu