Sportpug.com Arkistofoorumi

Peugeot Tekniikka => Moottori, Tekniikat ja Voimansiirto => Aiheen aloitti: inkintu - Maaliskuu 27, 2003, 10:50:33



Otsikko: "dynottu"
Kirjoitti: inkintu - Maaliskuu 27, 2003, 10:50:33
mitä mieltä käppyröistä,olishan tossa tiukkaamisen varaa ,mutta turha alkaa repimään... auto -82  505 + jälkiasennus turbo. www.geocities.com/tuomas_inkinen/505.bmp                              


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: Juuso - Maaliskuu 27, 2003, 11:07:29
Ei hullumpi... Onks toi se, jossa KTA:lla on "sormet" pelissä...? ;)


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: Methados - Maaliskuu 27, 2003, 11:13:30
Kivasti löytyy tuota vääntöä, ja tehoa, varmaan polttaa kumia hyvin  :D


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KKA - Maaliskuu 28, 2003, 12:18:26
Ei toimi mun koneella toi sivu, tai sit en osaa käyttää!


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KariM - Maaliskuu 28, 2003, 08:41:40
Geocities suuttuu jos sivua katsotaan tunnin sisään enemmän kuin kolme kertaa tms...

Saisiko käppyrän jonnekin viksumpaan paikkaan näkösälle?

Nimim. vain 180hv/300Nm  :(


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: jannelehtovirta - Maaliskuu 28, 2003, 08:57:19
Näin pääset sisään:
Paina linkkiä www.geocities.com/tuomas_inkinen/505.bmp

ja lisää yksi välilyönti osoitteen perään (space) ja sitten Enter....

Joko toimii? Minulla ainakin.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KTA - Maaliskuu 28, 2003, 08:57:44
Kyl se näkyy ihan hyvin kun ei mee siihen 505.bmp tiedostoon suoraan vaan menee sen parent directoryn kautta.

Eli http://www.geocities.com/tuomas_inkinen ja siitä klikkaa 505.bmp.

300Nm ylittyy tossa Tuomaksen autossa n. 1800rpm:llä. Veivaa melkein tyhjäkäynnilt aika tolkuttomasta ja tuntuu ajossa ehkä vielä tehokkaammalta kuin mitä toi huipputeho antaa olettaa, ainakin märällä ajaminen on jo vähän hankalaa.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: Flamingo - Maaliskuu 28, 2003, 09:54:39
Tämä menee kärkipäähän onnistuneiden 'Sleeper' konstruktioiden saralla.  :)


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KariM - Maaliskuu 28, 2003, 10:04:49
Lainaus
Geocities suuttuu jos sivua katsotaan tunnin sisään enemmän kuin kolme kertaa tms...

Olin itseäni edellä, vasta nyt tulee ilmoitus

The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer. Visit our help area for more information.
Access to this site will be restored within an hour. Please try again later.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KTA - Maaliskuu 28, 2003, 10:23:09
KariM: laiton sen sulle sähköpostilla toivottavasti näkyy...


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KariM - Maaliskuu 28, 2003, 10:31:06
Sivulle pääsikin hetkeksi käymään, otin kuvan talteen ja tallensin giffinä (hiukan pienempi...) omalle sivulleni hetkeksi; Sopiihan Tuomakselle?

Tuolla se on:
http://www.students.tut.fi/~monkala/505/other/tuomas505.gif

KTA: Tnx.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: Masai - Maaliskuu 28, 2003, 12:29:09
Aika iso tuo teho häviö? Onko tuo häviö mitattu tuolla dynolla vai käytetty oletusarvoa?

Masai


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: nuorento - Maaliskuu 28, 2003, 01:10:37


alkoi tässä kiinnostaa mihinkäs lohkoon tämä on

rakenneltu????

minkälaiset männät ja millaaneen turbo?????



Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: inkintu - Maaliskuu 28, 2003, 01:14:45
214 hv pyöräteho - moottoriteho laskettu siitä kaavalla.  auto on ollut jo 7 vuotta kesäkäytössä ilman remontteja.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: Masai - Maaliskuu 28, 2003, 10:57:54
Omaani käytin dynossa joka mittasi tuon "vastuksen" ja se oli 10%. Mutta mukavastihan tuossa on jo polleja,  Ja vääntö alkaa olla jo melko kovaa luokkaa. Siinä on jo laatikolla ja perällä sanansa sanottavana. Tehdashan antaa tuon 300Nm raja-arvoksi tuolle BA10/5:lle. Mukava sleepperi :-)

Masai


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KTA - Maaliskuu 29, 2003, 06:40:21
Kyllä 10% kuullostaa tosi pieneltä tehohävioltä. Taidetaan kirjallisuudessakin puhua luokkaa 20% takavetoisen kulmavaihteen tehohäviönä ja rullassa pitää vielä huomioida renkaan ja rullan välinen häviö. Etuvetoisia vakio autoja mitatessa on havaittu että häviö on aika lähellä 21-22% takavetosella sen periaatteessa pitäis olla vielä enemmän juuri ton kulmavaihteen takia mutta toisaalta toi nelosvaihde on suora ja se pienentää muutaman prosentin sitä häviötä. Mut tietysti aina tarkinta on jos ei puhuta lainkaan moottori tehosta vaan siitä tehosta mikä rullaan on siirtynyt eli toi 214hv menee tiehen. Vertailun vuoksi katsokaapa vaikka huviksenne TM kestotesti raportin yhteydessä tehtyjä tehomittauksia, tehohäviöt on jopa luokkaa 30% :o

Moottori on täysin vakio Peugeotin 2,2 litranen ZDJ. Alumiininen putki kone. Vakiona tehoa 117hv nyt siis 1.1 barin ahdoilla luokkaa 250hv. Puristukset tiputettu 8.0:aan männästä sorvaamalla. Ahdin on Cosworth Sierran A-ryhmän ahdin ja välijäähdytin itse tehty kahdesta turbo volvon kennosta.

Ei ensimmäistäkään moottoripuolen mekaanista ongelmaa sen jälkeen kun on kasaan lyöty.

Voimansiirto sen sijaan on vähän oireillut. Vaihdelaatikon kuoret ilmeisesti elävät väännön alla sen verran että tihkuu pikkasen öljyä, perä meni kerran kun ajoin sillä vahingossa ilman öljyjä, ja nyt Tuomakselta murtu vaihdelaatikon kuori. Kytkimenä käytin aluksi tota 505 Turbo injectionin alkuperäistä kytkintä jonka pitäs kestää 300Nm. No eihän siitä mitään tullut vaan siihen asetelmaan piti tehdä kupari levy eikä toi kupari levykään kaikissa olosuhteissa pidä mut täytyy antaa vähän extremeä ennenku sen saa luistamaan.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: Flamingo - Maaliskuu 29, 2003, 10:31:43
Lainaus
Moottori on täysin vakio Peugeotin 2,2 litranen ZDJ. Alumiininen putki kone. Vakiona tehoa 117hv nyt siis 1.1 barin ahdoilla luokkaa 250hv.
Niin siis mikä siinä on vakiota? Tarkoittanet että lohkoon ei ole koskettu, vai eikö männän sorvaaminen ja Cossu A-turboa lueta vielä virittämiseksi.  ;)


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KTA - Maaliskuu 29, 2003, 11:01:51
Perusmoottori siis kaikki pakosarjan ja imusarjan välissä on vakiota tota mäntien sorvausta lukuunottamatta. Kansipahvikin on ihan alkuperäinen varaosa.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: Masai - Maaliskuu 29, 2003, 11:46:44
Mistä tuo kuoppa 5000rpm kohdalla tulee? Onko kierrosten rajoittaja tuossa n.6000rpm:ssä vai lopetitteko testin tuossa?

Masai


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: inkintu - Maaliskuu 29, 2003, 03:51:50
rajotin alle 6000:ssa ja ahtopaineet saavuttaa 1,1bar jo ennen sitä 5000rpm eli säätö alkaa rajoittamaan painetta,mistä kuoppa johtuu. tai ainakin näin sen ymmärtäisin, todennäköisesti säätämällä senkin saisi pois.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KTA - Maaliskuu 30, 2003, 05:08:29
Joo se Hestecin ahtopaineen säätö ei vielä ollut ihan vimosen päälle kohdallaan ja kun ilta meni niin pitkälle niin ei sitä sen enempää ruvettu säätämään. Toi loppukäyrän lievä sahalaita johtuu siitä että paine ei pysy vakaana vaan seilaa pikkasen. Pieni säätö homma mut kun se ei käytännössä häiritse niin pelaa hyvin noinkin.

Kierrosluvun rajoittaja on nyt n. 5900. Se kone ei ole mikään kierroskone alun alkaenkaan, alkuperäinen huipputeho on 5250rpm:llä ja käytännössä sitä ei kannata paljon yli 5500 kierrättää tota vääntöä on niin hyvin.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KariM - Maaliskuu 30, 2003, 08:52:59
Lainaus
Vakiona tehoa 117hv nyt siis 1.1 barin ahdoilla luokkaa 250hv.

Suhteellisen onnistunut turbotus, kun teho on kasvanut aika tarkalleen painesuhteella kerrottuun:
(1+1.1)*117hv =246hv.

Monessa tehdasturbossa jää tehonkasvu alle tuon painesuhteen, verrattuna vastaavaan moottoriin vapaastiahdistavana.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KTA - Maaliskuu 30, 2003, 09:23:32
Tehdas turbot tehdään niin eri periaatteella. Nokka-akselin ajoituksia ja nostoa rajoitetaan jotta moottorin matalakierros ominaisuudet saadaan sopusointuun ahtopainealueen ominaisuuksiin. Etenkin vanhemmat turbot on tosi surkeita teho/ahtopaine suhteeltaan.

Tossa Tuomaksen autossahan ei ole edes lähdetty hakemaan huipputehoa, oishan sieltä suht helppo onkia kierroksilla 50hv lisää tinkimällä vähän alaväännöstä

Täytyy myös muistaa et matka-ajossa toi Tuomaksen auto kuluttaa vähemmän kuin tehtaan 180hv Turbo injection. Maantiellä pääsee 9l/100km kulutukseen.


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: Masai - Maaliskuu 30, 2003, 08:47:59
Onko tuossa vakio nokka? vakio ajoitus?

Niin tuosta kulutuksesta, Kyllä tuolla originellilla pääsee sinne 8l/100km. Vimekesän turneellakin ajetiin 2 aikuista 2 lasta ja viikon kampeet matkassa pitkin suomea (Oulu - > Kotka). Ja kun malttoi olla isommin polkematta niin kulutus oli siinä 8-8.5L. Koko reissun kulutus oli kuitenkin siinä 11L/100km.

Masai


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: thytonen - Maaliskuu 31, 2003, 11:57:04
Varsin vaikuttavat dynokäppyrät :o Tehokkain pirssi näillä sivuilla käyvien joukossa? vai löytyykö joltain paremmat lukemat?


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: KTA - Maaliskuu 31, 2003, 12:08:59
Vakio nokat vakio ajoituksella.

Eipäs tuijoteta pelkkään huipputehoon. Jos joltain löytyy kone jossa on 2000rpm:llä enemmän tehoa/vääntöä niin sen haluaisin nähdä  ;D


Otsikko: Re: "dynottu"
Kirjoitti: thytonen - Maaliskuu 31, 2003, 12:16:56
Minähän ainakin kysyin että paremmat, en suuremmat  ;)