Sportpug.com Arkistofoorumi

Peugeot Tekniikka => Moottori, Tekniikat ja Voimansiirto => Aiheen aloitti: KTA - Joulukuu 10, 2002, 09:03:21



Otsikko: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 10, 2002, 09:03:21
En nyt aio osallistua väittelyyn ollako vaiko eikö...siis GTi vaan kysyisin onko kellään kokemuksia ton EW10J4 moottorin todellisesta virittämisestä. En siis tarkoita filttereitä ja putkia vaan vähän syvemmälle menevää. Esim. nokka-akseleita/imusarjamuutoksia.

Tuo moottorihan on perusrakenteeltaan hyvin matalaviritteinen vääntökone ja sellaisenaan on selvää että merkittävää tehonnousua ei juurikaan ole saatavissa ellei nokka-akseleihin puututa. Lisäksi se muovinen imusarja on jo ulkonäöltään sellainen että hevoset juoksee karkuun ja saattaapa olla että vielä hirnahtelevat mennessään ;) Muutenhan moottorin perusasiat ovat kunnossa, alkuperäinen peltisarja hengittää varmasti riittävästi, puristussuhde on ihan linjassa tehokkaampienkin moottoreiden kanssa ja kannen hengittävyys ei varmasti 16v koneissa ensimmäisenä tule rajoittavaksi tekijäksi.

Onko kellään esimerkiksi tietoa alkuperäisen nokka-akselin asteista ja myös avautumis -ja sulkeutumisajankohdista. Muistaakseni Peugeot ei enää nykyään ilmoita noita arvoja moottoreidensa spekseissä.

MItenköhän katsastusmiehet suhtautuu noiden vähäpäästöisten muutoksiin?


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: Code - Joulukuu 11, 2002, 07:02:08
Lainaus
MItenköhän katsastusmiehet suhtautuu noiden vähäpäästöisten muutoksiin?

...todella nihkeästi=)
Minä en periaatteessa tiedä moottori tekniikasta enempää kun HKL:n bussikuskit asiakaspalvelusta mutta specsejä kattomalla olen tullut tulokseen, että pakkohan sieltä on saada lisää tehoa kun Saabissa sekä Opel Vectrassakin on se 150hp 2.0L moottoreissa...
AIka nihkeästi tuntuu olevan tietoa netissäkään tästä aiheesta...


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: admin - Joulukuu 11, 2002, 01:32:44
Lainaus
MItenköhän katsastusmiehet suhtautuu noiden vähäpäästöisten muutoksiin?
Uusissa autoissa on se ikävä puoli, että katsastusmiehet osaavat moottoritilat lähes ulkoa ja tietävät suht helposti mm. tyypillisimmät muutokset. Eli kyllähän kaasuläpän voi varmasti sorvauttaa tilavammaksi ja sinne tuskin katsastusmies kurkistaa tai egr:n tukkia tms, mutta jos imusarjan vaihtaa niin silloin tarvitaan jo vinopino papereita todisteena normien täyttymisestä. Ja eihän ilmanottaminen, pakopuolen parantaminen tai esim. unichip ole vielä todellista "virittämistä" vaan vasta alustavia valmisteluja.  ;)

En kyllä puhuisi hyvin matalaviritteisestä 206getarin tapauksessa, mutta kyllähän noista 2litraisista sen 200hv kyllä irti saa.  :) Itse suosittelisin ensimmäisten muutosten joukkoon tuota kannenviilailua enkä mieluusti sitä nokkaa katukäyttöön vaihtaisi - kilpakäyttöönhän tai niitä korkeimpia lukemia haettaessa on sitten aivan toinen luku. Nokkien kulmia ei Peugeot suostu kertomaan mitään kautta - olen kyllä kysellyt aina Ranskasta asti.

Ja se, että imusarja on muovinen ei tee siitä "huonoa", vaan toi komposiittinen on itseasiassa yllättävän hyvä siinä käytössä, mihin se on suunniteltu. Valmistaja kun on vaan tehnyt kompromissin ajettavuuden kannalta, mutta olisimme kaikki tietysti kaivanneet hieman karskimpaa ja rajumpaa GTi:tä. Eli imusarjan vaihdollahan kuten muillakin imupuolen muutoksillahan on odotettavissa enemmän ilmaa samaisella läpänavauksella ja kaasupolkimen tunto menee aika huonoksi. Super1600:seenhan on saatavilla uusi aluvalu -kisaimusarja, mutta hinta on aika karski.

Mutta mutta - noi päästöt ovat vain tekosyy ja legenda, joilla kaikki selittävät sitä tosiasiaa, ettei oma talous riitä suuriin muutoksiin, koska ne ovat yleensä erittäin kalliita ja huonosti tehtynä tulevat vieläkin kalliimmiksi.  ;)


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 12, 2002, 08:52:21
Tutkiskelin tuota EW10 kannen rakennetta ja taisi selvitä se syy miksei nokan vaihto yms. jutuista paljoa ole tietoa. Kannen pelivarat on nimittäin tehty niin pieniksi että noston ja nokan-ajoituksen lisääminen on todella vaikea operaatio. Ihmettelinkin miksei siihen ole saatavilla kuin yhtä virinokkaa joka sekin on kyllä todella mieto.

Imusarja on varmasti ihan hyvä siihen tarkoitukseen mihin se on suunniteltu ja muovisen sarjan muodot ja pinnanlaaduthan ovat yleensä paremmat kuin vastaavan alumiinisen. Imusarjan ulkonäöstä voi kuitenkin päätellä paljon sen suunnittelun perusteista.

Asiasta lisää kun vähän aiheeseen syvennyn...


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: admin - Joulukuu 12, 2002, 11:28:37
Lainaus
Kannen pelivarat on nimittäin tehty niin pieniksi että noston ja nokan-ajoituksen lisääminen on todella vaikea operaatio.
Tarkoitatko, että materiaalia porttaukseen on liian vähän ja muoto ei anna varaa kireämmille nokille vaiko vain jälkimäistä? Voihan sitä materiaalia tietysti lisätäkin!  ;)

Voisitko kirjoittaa tosta aiheesta artikkelin - jos sinulla on kuvia tai rakennepiirrustuksia kannesta, joita voi käyttää tai kansi josta voi kuvia napata niin entistä parempi. :) Mallia kannattaa katsoa noista nykyisistä artikkeleista, eli mieluusti <10 kuvaa ja tekstit jaoteltuna, mutta kaiken muun voi sitten määritelläkin aivan itse!  :) Olisko tässä sun mielestä ideaa?


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 15, 2002, 01:50:52
Katsotaan mitä tässä keksitään, voi olla ettei tosta aiheesta ole artikkeliksi asti kun se ongelma ei ole kanavissa eikä muutenkaan materiaalin vähyydessä vaan nostimien mitoituksessa. Ovat saaneet tehtaalla päähänsä näihin EW moottoreihin laittaa halkaisijaltaan pienemmät nostimet ja sen seurauksena noston lisääminen on vaikeaa kun nokka-akselin liukupiste, siis se piste joka nokka-akselissa ottaa kiinni nostimeen noston aikana, liukuu tavallaan ohi siitä nostajasta. Nostajathan voisi toki vaihtaa suuremmiksi mutta on sitten jo sen luokan koneistus homma etten siihen kyllä ensimmäiseksi rupeaisi.

Itse kanavan muotoon ei ole mielestäni mitään syytä koskea vielä näillä tehoilla ja kun on aika selvää ettei tuolla alkuperäisellä hyvin miedolla 9mm nostolla saada tästäkään kanavasta lähellekkään maksimi virtausta.

Nyt myös ymmärrän miksi RC:n moottorissa on halkaisijaltaan isommat nostajan

Mutta kyllä tässä jotain on kehitteillä en vain tiedä miten aika riittää tätä projektia viedä eteenpäin.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: vayne - Joulukuu 15, 2002, 03:09:39
Lainaus
Itse suosittelisin ensimmäisten muutosten joukkoon tuota kannenviilailua enkä mieluusti sitä nokkaa katukäyttöön vaihtaisi - kilpakäyttöönhän tai niitä korkeimpia lukemia haettaessa on sitten aivan toinen luku.

Olen samaa mieltä. Se että nostoa on vaan 9 mm, ei tarkoita sitä ettei kanavien työstöllä saisi lisää potkua. No kokemusta ei ole tästä koneesta mutta kun kerran MI 16:ssa on sama 9 mm nosto ja siitä ainakin irtosi kannen viilailuilla 20 hp/23 Nm  ;)


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 17, 2002, 06:05:27
Nyt puhutaan viritysasteeltaan ja luonteeltaan aivan eri asteisista moottoreista mutta ei Mi16 kanavakaan paljoa parantelua kaipaa. Nostoa vain lisää ja miedosti niitä asteita.

Sen sijaan EW moottori kaipaa mielestäni aivan ensimmäiseksi lisää asteita mutta kunhan tässä keretään pistetään auto penkkiin ja katotaan mitä tosta syntyy...


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: jimmy - Joulukuu 17, 2002, 06:59:26
On niitä matalaviritteisiä moottoreita muillakin automerkeillä ollut. Saabeissa oli yhteen aikaan 2.0L turbokone josta oli saatu revittyä tehdasasetuksilla hulppeat 150 hv irti. ::)

Muutamassa 1.6 vaparikoneessakin on ollut enemmän tehoja vakiona, esim hondan v-tec.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: panuutin - Joulukuu 17, 2002, 09:19:24
Lainaus
On niitä matalaviritteisiä moottoreita muillakin automerkeillä ollut. Saabeissa oli yhteen aikaan 2.0L turbokone josta oli saatu revittyä tehdasasetuksilla hulppeat 150 hv irti. ::)

Muutamassa 1.6 vaparikoneessakin on ollut enemmän tehoja vakiona, esim hondan v-tec.

Mutta se vääntö sitten...  ;)

Onhan siinä 605:n ja 406:n 2,0 8V -koneessakin ~150 hepoo, mutta vääntöä löytyy! Itse ainakin olen enemmän mielissäni tuollaisesta alakierrosten tuhdista väännöstä, kuin noista veeteccien vinguttamisesta. Joku on joskus sanonut, että tehoon kyllästyy nopeasti, mutta vääntöön ei...  ;D


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: P106 - Joulukuu 17, 2002, 10:44:16
Lainaus
Saabeissa oli yhteen aikaan 2.0L turbokone josta oli saatu revittyä tehdasasetuksilla hulppeat 150 hv irti. ::)

2002 vuosi mallin 9-3 1.8t on 150 hv
0.5 baaria painetta


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: P106 - Joulukuu 17, 2002, 10:50:23
ja viel 9-5 "2.0t" on kans 150 hv mut ahtoja 0.4 baaria

katoin kans et on ysivitosesta on 3l V6 TURBO jossa on huimat 0.27 baaria... (200hv)
Eiks tossa oo jo viritys potenttiaali?

helposti varmaan vois nostaa 0.5baariin ilman puristuksien muutosta? pelkällä lastulla....
ja varmasti jotkut turbo nikkarit osais tehä jotai muutakin


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: toyhto_gti - Joulukuu 17, 2002, 10:52:30
Saabeihin saa virilastut suoraan tehtaalta asennettuna. En kyllä muista onks niitä kaikkiin moottoreihin, mutta suurimpaan osaan kyllä löytyy.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: admin - Joulukuu 17, 2002, 11:55:07
Lainaus
Saabeihin saa virilastut suoraan tehtaalta asennettuna.
Niinhän pösöihinkin saa  :) Peugeot Sportilta löytyy mm. uusi boksi uusin asetuksin (chippi) suoraan paikalleen asennettavana 206 Super1600seen.  :)


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: vayne - Joulukuu 17, 2002, 12:02:58
Lainaus
Nyt puhutaan viritysasteeltaan ja luonteeltaan aivan eri asteisista moottoreista mutta ei Mi16 kanavakaan paljoa parantelua kaipaa. Nostoa vain lisää ja miedosti niitä asteita.
 

No vähän aiheen vierestähän tämä menee mutta täytyy vielä kommentoida Mi 16 konetta  ;D
Yleensä kaikissa GTI autoissa kannet tehdään liukuhihnalla eli niiden tuotanto prosessien pitää olla mahdollisimman yksinkertaiset, paljon toistoa eikä muototeriä ym. erikoisempia muotoilu juttuja käytetä. Tällöin melkein jokaisesta GTI kannesta saa muotoilemalla tuntuvasti enemmän tehoa/virtausta (jos ilman saanti ja pakokaasujen poistuminen on kunnosa). Poikkeuksena esim  BMW M5 ym. erikoisautot, joiden kannet on tehtaalla tehty viimeisen päälle.

Miedosti asteita ja nostoa, no se on kokeiltu, teho muodostui piikiksi imien alaväännön mukanaan, joten ei houkutteleva vaihtoehto. Mitä olen näiltä penkitys firmoilta kysellyt niin virinokkaisella MI 16 ei ole saatu järkevää kokonaisuutta, ainakaan näiden firmojen penkeissä ei niitä ole ollut. Tämä siis MI 16 kannesta kun se nyt tuli puheeksi, 206 GTI on eri asia mutta lähellä sekin liikkuu  ;)


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: P106 - Joulukuu 17, 2002, 12:06:32
Lainaus
Niinhän pösöihinkin saa  :) Peugeot Sportilta löytyy mm. uusi boksi uusin asetuksin (chippi) suoraan paikalleen asennettavana 206 Super1600seen.  :)

ja tehoa tulee melkein 2.34 hevosvoimaa? ja takuukin tuskin säilyy...
ja uskon viel et noi Super1600 chipit on tehty JUST Super1600 autoille eli nokkat on "hieman" eri ja käyttö alue on siellä 6500-8000rmp...



Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: admin - Joulukuu 17, 2002, 12:54:47
Lainaus
ja tehoa tulee melkein 2.34 hevosvoimaa? ja takuukin tuskin säilyy...
ja uskon viel et noi Super1600 chipit on tehty JUST Super1600 autoille eli nokkat on "hieman" eri ja käyttö alue on siellä 6500-8000rmp...
Eihän missään vaiheessa ollu puhetta, että kannattaako sellaista hankkia vakioautoon.  ;D Omien tietojen perusteella suora vastaus, että EI kannata! Noi boksit on säädetty nimenomaan kisakäyttöä varten ja muutenkin noi osat on kisaosia ja hinta sen mukainen. Monet noista osista ovat katukäytössä enemmän tai vähemmän huonoja!

Mutta kuten sanottu pösöltäkin löytyy noita tehtaan valmistamia eri ohjelmia. Vakio Saabeissa on tietysti aivan eri merkitys lastulla, kun matalapaineisessa ahdinmoottorissa voidaan painetta nostaa pelkästään boksin parametrejä muuttamalla. Tietysti kone kuluu enemmän, mutta tehdas on tehnyt sellaiset säätöarvot, joiden se olettaa toimivan siedettävällä kestomarginaalilla omissa koneissaan. Noita marginaalejahan aina on ja ei ole tarkoituskaan mennä aina äärirajoille.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: jimmy - Joulukuu 17, 2002, 03:26:10
Tuo 2.0 8v 148hv turbokone XU10J2ATE (rgy,rgx) olisi aika unelmakone 205 pököön. Se jää juuri kivasti alle tuon mallisarjan maksimitehon 156hv. Noita on ollut 605, 806, 406, cantia, evansion ja XM -malleissa. Ikävä kyllä noita ei ole Suomessa liiaksi asti. En ole ainakaan yhtään vielä löytänyt 205-projektiin.

Jokainen joka on tehnyt tekniikkasvappeja tai turbotellut koneita on varmaan huomannut kuinka paljon helpompi muutoskatsastuksen kannalta on vaihtaa suoraan tekniikka toisesta autosta. Silloin voi lyödä pöytään valmistajan tiedot koneesta eikä tarvitse itse todistaa että tehot on sen 20% rajoissa kuten omissa turbotuksissa.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: panuutin - Joulukuu 17, 2002, 04:59:04
Lainaus
Tuo 2.0 8v 148hv turbokone XU10J2ATE (rgy,rgx) olisi aika unelmakone 205 pököön.

Mielessä on käynyt... kun vain olisi rahaa ja aikaa ja toinen auto käyttöön...  ;)


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 18, 2002, 08:08:12
Tuota EW moottoria taas tutkiskelin ja taas tuli pullonkauloja vastaan. Kuten joku taisi mainitakkin se kaasuläppähän on ihan aneeminen?! Eli tulee rajoittavaksi tekijäksi hyvin nopeasti ellei ole jo. Mitähän tolle keksisi?

Mitä tulee nokka-akseleihin niin jo pelkästään niiden tarkka ajoittaminen tuo monesti sekä tehoa että vääntöä. Sama pätee myös niihin viritysnokkiin. Jos ajoitukset ovat pielessä alavääntö kärsii varmasti. Ajoittaminen onkin sitten oma tarina...

Mitä taas tulee henkilökohtaisiin mieltymyksiin väännön ja tehon välillä niin ainakin omasta mielestäni kaikkein rasittavinta nykymoottoreissa on se että ne antavat kaiken jo hyvin pienellä kaasun avauksella ja pienillä kierroksilla. Tavallaa tuuduttavat kuljettajan tunteeseen että voimaa on kun ei tarvitse ajaa kuin pintakaasulla. Sitten kun painaa kaasun pohjaan ei tapahdukkaan yhtään enempää. Itse ajan valtaosan ajasta 1500-2500rpm:llä ja en sinne kaipaa yhtään lisää vääntöä mutta olisi kiva jos moottori tarpeen vaatiessa pyörisi herkästi 7000 ja antaisi vaikka 4500 yläpuolella myös tehoa.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: P106 - Joulukuu 18, 2002, 08:25:30
Lainaus
Itse ajan valtaosan ajasta 1500-2500rpm:llä ja en sinne kaipaa yhtään lisää vääntöä mutta olisi kiva jos moottori tarpeen vaatiessa pyörisi herkästi 7000 ja antaisi vaikka 4500 yläpuolella myös tehoa.

RC


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: vayne - Joulukuu 18, 2002, 09:41:46
Lainaus
Sama pätee myös niihin viritysnokkiin. Jos ajoitukset ovat pielessä alavääntö kärsii varmasti. Ajoittaminen onkin sitten oma tarina...
Olen samaa mieltä ja vakionokkia säätämällä saa todella lisää tehoa/vääntöä, joten niitä on hyvä aloittaa. Noista virinokista sen verran että mulla oli ne säädettävänä ST.Motors:ssa ja sanoin niille että säätäkää niin kauan että toimii kunnolla, vaikka joutuisitte asentamaan ne nokat uudestaan alusta asti. No loppu tulos oli huono, piikki teho yläkierroksilla (eikä sekään ollut kummoinen) ja alavääntö huonoa (vääntökäyrä saman muotoinen kuin tehokäyrä eli aivan p*******ä). Vakionokat säädettynä toimii loistavasti  ;)

Kyllä se kaasuläppä koteloineen voipi olla aika ahdistava tekijä.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 18, 2002, 10:08:49
Yleensä on niin että vakiona moottoreissa ei ole paljoa varaa ajoittaa vaan ajoitusta varten täytyy mäntiin tehdä venttiileille tilaa. Jos vielä kannesta otetaan lastua pois niin tilanne aina vaan pahenee.

Uusimmat pösöt on sen suhteen todella surkeita niissä kun ei tahdo löytyä tilaa edes vakio ajoitukselle saati sitten viri hommia. Männät sorviin...

Rajoittavimmat tekijät Mi16:ssa ovat ilmamäärämittari, ilmanotto ja kaasuläppäkään ei muistaakseni ole mikään häävi. Pelkällä ilmamäärämittarin poistolla saa helposti monta hevosvoimaa. Vaatii tosin ruiskun vaihdon.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: vayne - Joulukuu 18, 2002, 10:41:29
Joo tämä ilmamäärämittari on lähdössä pois kevään aikana ja kaasuläppää pitää muutella samalla  ;)
Kyllä mulla ainakin säädettävillä nokkapyärillä pystyi käymään säätöalueen päästä päähän ilman ongelmia (kansi laskettu) niin vakionokilla kuin virinokilla, tosin nokat oli miedot, joten suurella nostolla tulee varmaan ongelmia.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 18, 2002, 11:22:40
Kuullostaa pahalta, siis toi ajoittaminen laidasta laitaan. Ette siis mitanneet lainkaan mitä ajoituksia siellä oli? Ajoittamisen kanssa saa sitten helposti venttiilit vaihtoon eli pitää aika tarkkaan tietää mitä tekee.

Voi olla että nokat eivät vielä olleet edes "alueella"... Siltä kuullostaa myös se ettei vääntökäyrää saatu kohdalleen. Ei 275 asteinen nokka vielä pitäisi vääntöä kadottaa minnekkään. Olikos se sinun nokkasi 275 jostain sain sellaisen kuvan?

Jos enemmän meinaat viritellä niin kun saat ton ruiskun kuntoon ja kaasuläppään vähän lisää kokoa niin suosittelen lämpimästi niitä virinokkia mutta ajoitettuna niin että se ajoitus mitataan. Noilla eväillä pitäis 190hv olla mahdollinen.

Toi 206:n moottori on ihan haaste sinällään mutta lähtökohtaisesti erittäin huono siis tehonnostoa ajatellen Mi:n konehan taas on hieno moottori ja siinä on hyvät lähtökohdat mihin vain.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: vayne - Joulukuu 19, 2002, 02:54:06
St Motors ajoitti virinokat nokkapaperin mukaan oikeille asteille (tilasin vielä uuden paperin valmistajalta varmuuden vuoksi). Siitä sitten penkissä säädettiin käyrää paremmaksi ja koko säädettävien nokkapyörien alue tuli käytyä läpi. Nokat oli 268. Täysin saman muotoinen käyrä tuli myös vakio kannella ja silloin nokat säädettiin nokkapaperin mukaan kohdalleen ja loppu säätö Tuning World:ssa. Noi nokat vaan toimi + 4500 kierroksilla sillä huippu vääntökin oli 6500 ja teho 7300, kiersi helposi yli 8000. Vastaavanlaisia tuloksia sanoi Tuning World:n hemmo olleen kaikissa MI 16 virinokka koneissa mitä oli säätänyt. Nokkina oli ollut niin Granen kuin Cat Cams:n versioita. Uskon kyllä että ruiskun vaihdettuani ja kaasuläpän muuteltuani saavan sen 190 hv ilman virinokkia. Sen verran mukava on auto nyt ajaa vakio nokilla ettei virinokat tule ainakaan tähän autoon enää ;) Kiihtyykin yli sekunnin paremmin kuin virinokilla , kiitos laajan väännön heti tyhjäkäynnistä lähtien. Jos sitten tulevaisuudessa tehot tuntuu vähäiseltä niin turboa alle vaan  ;)


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 20, 2002, 06:40:57
Ihan mielenkiinnosta vaikka ollaankin jo aika kaukana aiheesta. Paljonko niissä nokissa annettiin imunokan ajoitukseksi ja paljonko sinulla on nyt vakionokilla. Toi 268 kuullostaa niin tolkun loivalta? paljonko oli nostoa.

190 kuullostaa aika paljolta jos kierroslukua ei yhtään nosteta.

Taas tutkiskelin tuota EW10:ä ja taas tuli pullonkaula vastaan toi pakosarja jonko kuvittelin olevan ihan ok onkin kaikkea muuta. Pakoaukko kannessa on noin kaksikertaa suurempi kuin aukko pakosarjassa?! En tiedä mitä ovat tehtaalla miettineet kun ovat ton laipan suunnitelleet.

Eli EW10:iin täytyy nyt ruveta suunnittelmaan nokkia, imusarjaa/kaasuläppää ja pakosarjaa. Kaikkea muutakin mielenkiintoista on mielessä mutta niistä sitten enemmän jos palaset loksahtaa kohdalleen.

Onko kukaan lastunnu toti EW10:n boksia?


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: vayne - Joulukuu 20, 2002, 11:13:26
Lainaus
Ihan mielenkiinnosta vaikka ollaankin jo aika kaukana aiheesta. Paljonko niissä nokissa annettiin imunokan ajoitukseksi ja paljonko sinulla on nyt vakionokilla. Toi 268 kuullostaa niin tolkun loivalta? paljonko oli nostoa.
190 kuullostaa aika paljolta jos kierroslukua ei yhtään nosteta.

Virinokkien imunokan ajoitus oli paperissa 24 open ja 64 close. Nosto oli 9.75 mm. Nokat oli muodoltaan U:n muotoiset kun vakionokat on aika V:n muotoiset, joten aukiolo aikaa kyllä niissä riittää. Vakionokkien ajoitusta en tiedä, nokat laitettiin vakionokkapyörillä kohdilleen ja sitten vaihdettiin säädettävät nokkapyörät alle. Penkissä ajoitusta säädettiin siten että käyrä olisi mahdollisimman hyvä eli imua aikaisemmalle ja pakoa myöhäisemmälle (samaan suuntaan meni myös virinokkien säätö lopulta). No ei tosta 190 hv puutu kun 10 hv ja ainahan tavoitteita pitää olla  ;D


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 30, 2002, 08:52:06
Hetken tuon moottorin äärellä hiljentyneenä voisin siitä taas jotain lausua. Ensinnäkin kritiikkini pakosarjaa kohtaan taisi olla ennen aikaista sillä otin omastani sarjan pois ja se oli aivan erilainen kuin se sarja joka minulla on ylimääräisenä. Voi olla että tuo toinen sarja onkin 1,8 EW moottorin sarja tai sitten tuotannossa on tapahtunut joku muutos. Tuo oma GTi:n sarja näyttäisikin olevan ihan ok eli siihen en aio projektissani puuttua.

Sitten niihin nokka-akseleihin jos mittaukseni eivät kovin pieleen menneet niin EW10:n molemmissa nokissa näyttäisi olevan 8,5mm nosto ja asteita varsin niukasti. Mutta kuten jo totesin noston lisääminen ei onnistu kovin helpolla koska Peugeot käyttää näissä uusissa moottoreissa 28,4mm nostajia, vertauksena XU moottoreiden 32mm ja esimerkiksi RC:n EW10J4S:n 30 mm. Maltillisia virinokkia on jo saatavana muutamalta valmistajalta mutta niissäkin nosto jää pieneksi mutta parempi sekin kuin alkuperäinen 8,5mm.

Onko kellään 206 GTi:n omistajalla aikomuksia tehdä mitään tehonnosto juttuja lähitulevaisuudessa? ja onko kukaan vaihtanut lastua tai uutta ohjelmaa tuohon vanhempaan GTi:hin eli ei Multiplexiin.

Lisäksi onko kellään tiedossa viallista EW10 moottoria esim. öljyt pihalle heittänyttä ja kiinnileikannutta. Niitä pitäisi suomen maassa olla jo vaikka kuinka monta ja pakkasten jatkuessa tulla vielä lisää. Olisin halukas ostamaan sellaisen.


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: P106 - Joulukuu 30, 2002, 11:27:55
Tuli vaan toss yks päivä mieleen että mitäköhän vaikutusta olis jos tota GTIiin vaihtipyörää keventäis?

sillee maltillisesti tietysti mut musta ton kierrosherkkyys tyhjäkännillä on tosi laiska ja varsinkin sieltä ylhäältä alas tulo on todella "epäsporttimainen" eli laiska.

RCeesähän tota vauhtipyörää on kevennetty tai varmaankin erillainen kokonaan...

Vaan mun pari euroa


Otsikko: Re: 206 GTi moottori
Kirjoitti: KTA - Joulukuu 31, 2002, 12:06:46
Juu käynyt itselläkin mielessä se keventäminen. On vain vaikea pelkkä vauhtipyörän kevennys niin ettei sen tasapainotus kärsi. Pitäisi sitten purkaa koko alakerta ja viedä kaikki hilut tasapainotukseen, niinhän se tietysti pitäisi alunalkaenkin tehdä muttei nyt viitsisi tuohon alakertaan koskea varsinkin kun mäntiä ei oikein helposti saa irti kiertokangista tai ainakin on riski että ne vaurioituu. Täytyy kyllä sanoa että tollanen tasapainoitettu kone pyörii tosi nätisti isoillakin kierroksilla. Tuosta 206:n koneesta en tiedä, rupeaako se värisemään 6500 jälkeen.

Pösön GTi koneet on yleensä tasapainoitettu paremmin kuin vakio moottorit mutta ei päde 206:een kun on tavallinen tuotantomoottori.

Eihän sillä kevennyksellä mitään ihmeitä saa aikaan ja jos liikaa menee keventämään niin käyttöominaisuudet kyllä kärsivät mutta sillai vähäsen...

RC:ssä koko alakerta toisenlainen, uskoisin että sekä keveämpi että vahvempi.