Sportpug.com Arkistofoorumi

Peugeot Tekniikka => Moottori, Tekniikat ja Voimansiirto => Aiheen aloitti: vane80 - Maaliskuu 23, 2007, 09:42:28



Otsikko: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: vane80 - Maaliskuu 23, 2007, 09:42:28
Ongelmana on todella valtava HC pitoisuus tyhjäkäynnillä se on peräti  noin 2100 mutta kierroksia antaessa arvo tippuu alle 500:n. Ilmamäärämittarin CO-ruuvin säätäminen ei juurikaan vaikuta päästöarvoihin tyhjäkäynnillä, aikaisemmin säätö on kyllä toiminut.
Auto on katiton ja vm 1991.  


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: Divine-- - Maaliskuu 24, 2007, 02:06:24
eikös 91vm pitäis olla katti? käsittääkseni 90 vuonna tuli katit pakollisena tai lisävarusteena ja 91 sitten kaikki pakollisena? Viisaammat vois valasta vähäsen..


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: Vilpo - Maaliskuu 24, 2007, 03:52:44
Vetääkö tulppia mustiksi? Olisiko huono kipinä jossain sylinterissä, aiheuttaen palamatonta polttoainetta..


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: vane80 - Maaliskuu 24, 2007, 06:13:39
Tulpat ja johdot ovat vähän aikaa sitten vaihdettu, mutta pitää tarkistaa ne vielä. Voisiko kulunut ilmamäärämittari aiheuttaa korkean HC-arvon tyhjäkäynnillä??? Mittarin luistipinta näyttää kuluneelta varsinkin alkupäästä.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: Vilpo - Maaliskuu 25, 2007, 05:40:58
Nykiikö ajossa? Se voisi kertoa kuluneesta im-mittarin luistipinnasta.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: 405GLi - Maaliskuu 25, 2007, 08:29:34
Bensaa menee kaatamalla sisään tai sitten kone käy vajaalla. Kerran kaverin autosta mitattiin hc 1200 kun kävi kolmella. Moottorin lämpöanturi voisi olla hyvä tarkistaa jos kuullostaa käyvän kaikilla.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: vane80 - Maaliskuu 28, 2007, 06:41:55
Nyt toimii  ;D  ilmamäärämittarin piirilevyn asennon muuttaminen poisti nykimisen ja bensapaineen säätimen letku vaihdettiin uuteen. Säädön jälkeen on HC:t on alle 550 ja kone käy tasaisesti.  


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Maaliskuu 28, 2007, 08:30:22
Toisilla toimii toisilla ei. ;D

Eli hylätty lukee mulla lapussa uusintakatsastuksen jälkeen:

C15: Pakokaasupäästöt: CO-pitoisuus joutokäynnillä. Kaikki mitatut arvot poikkeavat sallitusta.

Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO% = 5,5 (paljonko saa olla?)
CO2 = 8,7 (kuulemma rajoissa)
HC ppm = 810 (liikaa mutta paljonko?)
O2 = 3.8 (tämäkin kuulemma rajojen sisällä)

Rikkaalla lienee käyvän? ::) Tyhjäkäynti on "suht" tasaista eikä nyi ajossa. Ei ole hirmuisia kuluttanut enkä muutenkaan ole ajossa mitään kummallista huomannut.
edit: Katiton saha tosiaan kyseessä.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: zamzam - Maaliskuu 28, 2007, 09:02:22
CO 3,5% ja HC 600 ppm
Tuolta (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/59595D42-E7A0-4E51-BF06-E8AADC262D89/0/3452082002_versio20_korjattu.pdf) saa loputkin katottua.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Maaliskuu 28, 2007, 09:50:59
CO 3,5% ja HC 600 ppm
Tuolta (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/59595D42-E7A0-4E51-BF06-E8AADC262D89/0/3452082002_versio20_korjattu.pdf) saa loputkin katottua.
Kiitän. :)

Kohollahan noi tosiaan taitaa olla huonon palamisen takia? ::)
Tyhjäkäynti on "suht tasaista" eli saattaa käydä ~minuutin normaalisti ja sitten aavistuksen hörähtää tai ~10 sekunttia ja hörähtää tai mitä tahansa tolta väliltä. Ei siis säännöllisesti eikä kokoajan vaan arpomalla hörähtelee. :) Eikös rikas soppa selittäisi "hörähtelyn" ja päästötkin? ::)

Muita vaihtoehtoja? ::)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: atsinisalo - Maaliskuu 29, 2007, 06:07:53
Paaliksi vaan ::)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: jpe - Maaliskuu 29, 2007, 07:38:11
Putki sulla ainakin vuotaa jonkin verran, Samo. Vie se säädettäväksi jonnekin missä on pakokaasuanalysaattori.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Maaliskuu 29, 2007, 12:28:54
Putki sulla ainakin vuotaa jonkin verran, Samo. Vie se säädettäväksi jonnekin missä on pakokaasuanalysaattori.
Juu vähän vuotaa. Jäännöshappi oli kuitenkin tälläkertaa puolet vähemmän kuin ekalla yrityksellä. ;D

Eilen piti ennen katsastusta käydä säädättämässä muttei paikalliset huoltamot ehtineet ottamaan hommakseen. Pitää katella jos tänään ottaisivat. Kauemmas ei viitsi lähteä kun on ajoaika loppunut. edit: Pitänee korkata tuo puristuspainemittari ihan varmuuden välttämiseksi kun tuli sellanenkin hankittua. :)

Paaliksi vaan ::)
Eeeemmää vielä paalia harkitse edes. :D Ei hyväkuntoista autoa tällasen takia paloiksi pistetä. :)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: vane80 - Maaliskuu 29, 2007, 01:18:33
Co:sta sen verran että autodata ilmoittaa katittomalle  1.9 16 v koneelle arvoksi 1,5  +0,5%


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: atsinisalo - Maaliskuu 29, 2007, 01:47:52

Paaliksi vaan ::)
Lainaus
Eeeemmää vielä paalia harkitse edes. :D Ei hyväkuntoista autoa tällasen takia paloiksi pistetä. :)
Lainaus
Niinmutta kun se kuulemma on laiskaki ::)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Maaliskuu 29, 2007, 05:11:49
Niinmutta kun se kuulemma on laiskaki ::)
Niin ja vielä vajaavetoinenkin.. :'( ;)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: Vilpo - Maaliskuu 29, 2007, 08:49:10
Co:sta sen verran että autodata ilmoittaa katittomalle  1.9 16 v koneelle arvoksi 1,5  +0,5%
Juu tuo on ohjearvo, mutta katsastuksessa kelpaa jo alle 3,5%.
HC ohjearvo tälle on muuten 300ppm.
Itselläkin oli tuo hc ylhäällä kun tuli ilmin jousta säädettyä liian löysälle, tuota kun kiristin pari pykälää ja mittauksessa vielä hienosäädettiin ruuvista, niin meni jo alle 600.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: Riqu.Ruisku - Maaliskuu 29, 2007, 09:30:25
eikös 91vm pitäis olla katti? käsittääkseni 90 vuonna tuli katit pakollisena tai lisävarusteena ja 91 sitten kaikki pakollisena? Viisaammat vois valasta vähäsen..


Tais olla niin että viel -91 maahantuojat sai anottua poikkeuslupia siihen katittomuuteen. Itelläkin oli joskus -91 vuosimallin Rellu 21 ja ilman kattia. Kai siin oli takana että maahantuojat sai myytyä varastoista katittomat pois, ettei tarvinu alkaa jälkiasentelemaan niitä. Pieni liukuma aika siis...


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Maaliskuu 29, 2007, 09:57:56
Jeespoks. :) Aamulla vien säätöön jos pääsee. Puristuspainemittarikin tuli testattua ja ~16bar per pytty +-0.1bar. Ilmamäärämittarin hiililuistin siirsin uusille urille ja tuntui käynti tasoittuneen jo sillä, mutta varmuuden välttämiseksi vielä säätö. :)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: atsinisalo - Maaliskuu 30, 2007, 06:36:21
Varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi ota vaan se leka hienosäätöä varten mukaan ;)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Maaliskuu 30, 2007, 07:59:11
Varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi ota vaan se leka hienosäätöä varten mukaan ;)
Juu ei tarvinnut lekaa eikä edes ruuvimeisseliä.. :P

Huomenna pitää ajella turkuun säätöön kun ei täälläpäin missään "ehditä" tällaista tekemään vaikka hallit on tyhjää täynnä..

Edit: >:( Eipä kelpaa näköjään turussakaan pikkuraha "isolle" puljulle.. >:( Käy pikkuhiljaa sapettamaan... Ei ilmeisesti ole tarpeeksi rahakasta hommaa kääntää ruuvia 60€ tuntipalkalla.. >:(


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: Ville81 - Maaliskuu 31, 2007, 12:37:42
Valaiskaas hiukan tyhmempää harrastajaa, että missä tällainen ilmamäärämittari sijaitsee 106 mallin pösössä?

Ku ei mennyt minullakaan katsastuksesta läpi pakokaasujen takia, ja auto myöskin nykii aina välillä ajettaessa, varsinkin kaasua lisätessä. Olisi varmaankin edullisinta tarkistaa itse toi mittarin kunto ja hiukan putsailla sitä jos se on mahdollista. Pakoputkikin pikkasen vuotaa, mutta se on jo korjauksen alla.



Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: atsinisalo - Maaliskuu 31, 2007, 12:43:06
Varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi ota vaan se leka hienosäätöä varten mukaan ;)
Juu ei tarvinnut lekaa eikä edes ruuvimeisseliä.. :P

Huomenna pitää ajella turkuun säätöön kun ei täälläpäin missään "ehditä" tällaista tekemään vaikka hallit on tyhjää täynnä..

Edit: >:( Eipä kelpaa näköjään turussakaan pikkuraha "isolle" puljulle.. >:( Käy pikkuhiljaa sapettamaan... Ei ilmeisesti ole tarpeeksi rahakasta hommaa kääntää ruuvia 60€ tuntipalkalla.. >:(
Perhana kun en nyt muista ton mimmin systeemiä,mutta oliko se samanlainen kuin Sri:ssä eli se säätöruuvi on siinä Boksin/ilmamassaläppien kotelon päädyssä?


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Maaliskuu 31, 2007, 01:34:47
Valaiskaas hiukan tyhmempää harrastajaa, että missä tällainen ilmamäärämittari sijaitsee 106 mallin pösössä?
Imuputkistossa putsarin ja imusarjan välissä paikassa tai toisessa imm:ä yleensä lojuu. Veikkaanpa kuitenkin että tollasessa on MAP anturilla hoidettu tää homma..

Perhana kun en nyt muista ton mimmin systeemiä,mutta oliko se samanlainen kuin Sri:ssä eli se säätöruuvi on siinä Boksin/ilmamassaläppien kotelon päädyssä?
Juu siinä ilmanputsarikotelossahan imm on kiinni ja säätöruuvi on siinä akunpuoleisessa sivussa.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: atsinisalo - Maaliskuu 31, 2007, 04:00:25
Ja taisi mennä laihemmalle kun käänsi sitä vasemmalle(muistaakseni)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: Infraz - Maaliskuu 31, 2007, 06:39:03
Tuli tässä mieleen että noissa päästöjutuissahan voi aika hyvin kusettaa siten ettei mittauta päästöjä konttorilla vaan vie ennen leimaamista vaikka tebarin huoltoon ja pyytää mittauksen. Jos on arvot persiillään niin huoltamon reiska kaasuttelee ja kyttää laitetta, sitten kun arvot on hetkellisesti ok niin painaa nappia ;D Mulla tuo on ollut yleinen käytäntö jo monen vanhan japsin yms. kanssa. Viimeksi Puntossa oli joku arvo metsässä niin selvittiin sillä että korjaamon jamppa paino pitkään kaasua, laski kaasun äkkiä pois ja sillä hetkellä arvot ok, painoi nappia. Heti sen jälkeen arvot pomppi taas mettään mutta sitähän ei katsastussetä voi tietää 8) Oon kuullut juttuja siitä että tehtäis jotain pistokokeita, eli jos tulee konttorille valmiin kaasulapun kanssa niin saattais inssi silti ottaa oman testin, mutta mun kohdalle ei oo ainakaan sattunut ;)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Maaliskuu 31, 2007, 07:09:26
Ja taisi mennä laihemmalle kun käänsi sitä vasemmalle(muistaakseni)
Juu niin taisi mennä, mutta en mä sitä viitsi korvakuulolla säädellä kun ei ole mittaria.. Tuo "tuninkplinkplink" seosmittari mikä mulla on a-pilarissa ei kuitenkaan ole niin tarkka että siihen luottaisin. :D Ei oo halpaa katsastellakkaan enää montaa kertaa. ;D

Maanantaiksi sain ajan säätöön joten sillä mennään. :)

Tuli tässä mieleen että noissa päästöjutuissahan voi aika hyvin kusettaa siten ettei mittauta päästöjä konttorilla vaan vie ennen leimaamista vaikka tebarin huoltoon ja pyytää mittauksen. Jos on arvot persiillään niin huoltamon reiska kaasuttelee ja kyttää laitetta, sitten kun arvot on hetkellisesti ok niin painaa nappia ;D
Samallahan sen kyllä säätääkin. ;) Vaikka se vähän hintaa nostaisikin niin pidemmällä tähtäimellä sillä saattaa säätää aika kasan hynkkyä. ;)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: 405GLi - Huhtikuu 01, 2007, 08:30:02
Tuli tässä mieleen että noissa päästöjutuissahan voi aika hyvin kusettaa siten ettei mittauta päästöjä konttorilla vaan vie ennen leimaamista vaikka tebarin huoltoon ja pyytää mittauksen. Jos on arvot persiillään niin huoltamon reiska kaasuttelee ja kyttää laitetta, sitten kun arvot on hetkellisesti ok niin painaa nappia ;D Mulla tuo on ollut yleinen käytäntö jo monen vanhan japsin yms. kanssa. Viimeksi Puntossa oli joku arvo metsässä niin selvittiin sillä että korjaamon jamppa paino pitkään kaasua, laski kaasun äkkiä pois ja sillä hetkellä arvot ok, painoi nappia. Heti sen jälkeen arvot pomppi taas mettään mutta sitähän ei katsastussetä voi tietää 8) Oon kuullut juttuja siitä että tehtäis jotain pistokokeita, eli jos tulee konttorille valmiin kaasulapun kanssa niin saattais inssi silti ottaa oman testin, mutta mun kohdalle ei oo ainakaan sattunut ;)

Tässä ei ole kyllä mitään järkeä. Jos noista äärimmäisen väljistä ei-vähäpäästöisen päästörajoista menee arvot yli, jotain on pielessä ja pahasti. Kyse ei ole siinä vaiheessa mistään hienosäädöstä. Se tietää turhaa tehohävikkiä, turhaa bensankulutusta ja turhia saasteita.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: Dogi - Huhtikuu 01, 2007, 10:18:33
Tuli tässä mieleen että noissa päästöjutuissahan voi aika hyvin kusettaa siten ettei mittauta päästöjä konttorilla vaan vie ennen leimaamista vaikka tebarin huoltoon ja pyytää mittauksen. Jos on arvot persiillään niin huoltamon reiska kaasuttelee ja kyttää laitetta, sitten kun arvot on hetkellisesti ok niin painaa nappia ;D Mulla tuo on ollut yleinen käytäntö jo monen vanhan japsin yms. kanssa. Viimeksi Puntossa oli joku arvo metsässä niin selvittiin sillä että korjaamon jamppa paino pitkään kaasua, laski kaasun äkkiä pois ja sillä hetkellä arvot ok, painoi nappia. Heti sen jälkeen arvot pomppi taas mettään mutta sitähän ei katsastussetä voi tietää 8) Oon kuullut juttuja siitä että tehtäis jotain pistokokeita, eli jos tulee konttorille valmiin kaasulapun kanssa niin saattais inssi silti ottaa oman testin, mutta mun kohdalle ei oo ainakaan sattunut ;)

Tässä ei ole kyllä mitään järkeä. Jos noista äärimmäisen väljistä ei-vähäpäästöisen päästörajoista menee arvot yli, jotain on pielessä ja pahasti. Kyse ei ole siinä vaiheessa mistään hienosäädöstä. Se tietää turhaa tehohävikkiä, turhaa bensankulutusta ja turhia saasteita.

Mää vanhan 309:n kanssa tuollaista pelleilin, mutta siinä nyt oli vanha holo solex millä ei voinut saada arvoihin. :D

Katit kai tuli pakolliseks 92 viim. Eli sen jälkeen ei oo tullu tehtaalta pihalle katittomia kärryjä.

Mulla on tuossa kolvissa ilmanmäärämittari paskana, ei jaksa ruveta leikkimään millään tavalla niin ostaa vaan uuden vaikka se kyllä aikalailla kirpaiseekin. Maksaa yli 300e


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Huhtikuu 01, 2007, 02:59:03
Jos noista äärimmäisen väljistä ei-vähäpäästöisen päästörajoista menee arvot yli, jotain on pielessä ja pahasti. Kyse ei ole siinä vaiheessa mistään hienosäädöstä. Se tietää turhaa tehohävikkiä, turhaa bensankulutusta ja turhia saasteita.
Eli meinaat ettei noita mun Mi:n arvoja säätämällä saa kuriin? ::)

CO% = 5,5 (sallittu 3,5%)
HC ppm = 810 (sallittu 600)

Ei viitsisi turhaan maksaa säädöstä jos toi nyt näyttää selvästi siltä ettei se säätämällä voi mennä rajoihin. Aina on mennyt autot päästöistä läpi niin en noihin arvoihin ole joutunut perehtymään.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: jpe - Huhtikuu 01, 2007, 04:34:17
Jos noista äärimmäisen väljistä ei-vähäpäästöisen päästörajoista menee arvot yli, jotain on pielessä ja pahasti. Kyse ei ole siinä vaiheessa mistään hienosäädöstä. Se tietää turhaa tehohävikkiä, turhaa bensankulutusta ja turhia saasteita.
Eli meinaat ettei noita mun Mi:n arvoja säätämällä saa kuriin? ::)

CO% = 5,5 (sallittu 3,5%)
HC ppm = 810 (sallittu 600)

Ei viitsisi turhaan maksaa säädöstä jos toi nyt näyttää selvästi siltä ettei se säätämällä voi mennä rajoihin. Aina on mennyt autot päästöistä läpi niin en noihin arvoihin ole joutunut perehtymään.
Ei muutaku säätämään vaan nyt aluksi.


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Huhtikuu 02, 2007, 08:38:17
Noniiiiiiin. :D Irtoshan se leima sieltä. :) 8)
Mittauslappua en huomannut pyytää konttorilta takaisin kun heitin triplavoltteja riemusta. ;D

About CO% 2,0 ja HC ppm 430 muistelisin lukeneen. :)


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: atsinisalo - Huhtikuu 02, 2007, 08:44:47
Ja nyt ei liiku mihinkään kun ruuvattu niin laihalle ???  ;D ;D


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: SamoVaari - Huhtikuu 02, 2007, 09:36:02
Ihan yhtä laiskasti tuntu kulkevan kuin ennenkin. 8) ;D


Otsikko: Re: Valtava HC-pitoisuus 405 Mi16
Kirjoitti: 405_Mi16 - Huhtikuu 22, 2007, 02:13:35
Minullakin tuli katsastuksessa ongelmia päästöjen kanssa, taisi jokainen arvo olla koholla.

Auto käy erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja pakokaasu haisee erittäin myrkylliseltä  :-X. Huomasin, että jos poistaa tyhjäkäyntimoottorin sähköjohdon, auto käy huomattavasti paremmin, mutta tyhjäkäyntikierrokset nousevat 1300-1400 rpm. Toinen vaihtoehto on, että tyhjäkäyntimoottori on paikoillaan, mutta poistaa imusarjassa olevan pienen letkun, mikä menee paineentasaajalle (ohuin imusarjassa oleva letku), niin auto käy kuin unelma tyhjäkäyntiä. Tässä tapauksessa auto saa siis ilmaa ohi im-mittarin, mikä viittaa juuri rikkaalla käymiseen.

Olisikohan lämpötila-anturissa häikkää, eli rikastaa seosta liikaa, vai mistä lähteä hakemaan vikaa? Nyt kun kaikki piuhat on paikoillaan, auto käy tyhjäkäyntiä erittäin raskaasti, sammuilee välillä kun nostaa kytkimen ja kierrokset palautuvat tyhjäkäynnille ja tyhjäkäynti aaltoilee välillä.

im-mittari siirrettiin uusille urille ja kokeilin liikuttaa takaisin alkuperäisille urille, muttei tällä ollut vaikutusta.

Vinkkejä, mistä aloittaa vianselvitys?