Sportpug.com Arkistofoorumi

Peugeot Tekniikka => Moottori, Tekniikat ja Voimansiirto => Aiheen aloitti: 309 Tunig - Marraskuu 25, 2008, 04:04:05



Otsikko: Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: 309 Tunig - Marraskuu 25, 2008, 04:04:05
Nyt on tehnyt jo pidemmän aikaan sellaista ongelmaa.
 >:(
Esim.
Ajaa kaupunki vauhtia 5okm/h nelosella ja löysää kaasun, niin auto nytkähtää kierrosten ollessa n.1800-2200.(kenguru ilmiö)

Saman tekee joka vaihteella.kylmällä tai lämpimällä moottorilla.

Kaasua painettaessa ei mitään nykimistä. :)

Mistä vikaa etsimään?


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: Soukka - Marraskuu 25, 2008, 05:43:30
Konepleti auki ja vääntelet kaasua niin jos kone heiluu niin tukikumit, ite voisin tuota veikata kun emännän citikka harrastaa samaa ja siitä on alimmainen kumi ilmesesti menossa.


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: 309 Tunig - Marraskuu 25, 2008, 07:30:46
Konepleti auki ja vääntelet kaasua niin jos kone heiluu niin tukikumit, ite voisin tuota veikata kun emännän citikka harrastaa samaa ja siitä on alimmainen kumi ilmesesti menossa.

Kyllähän se kone heiluu aina jonkin verran.


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: 309 Tunig - Marraskuu 25, 2008, 09:14:32
Voisiko vika olla tuossa kaasuläpän asentoanturissa, jos se puottaa moottorin liian aikaisin tyhjäkäyntitilaan ???

Onkohan kalliskin osa?


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: Jucca^ - Marraskuu 25, 2008, 09:40:44
Voisiko vika olla tuossa kaasuläpän asentoanturissa, jos se puottaa moottorin liian aikaisin tyhjäkäyntitilaan ???

Onkohan kalliskin osa?

Mulla on 406:ssa samaa vikaa ja ECU heittää koko ajan tota kaasuläpän asentotunnistimen vika koodia.. toivon että iteltä lähtee se vika kun vaihdan sen osan ens kuussa :D

Olikohan osan hinta motonetissä jossain 40-50e välillä.


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: 309 Tunig - Marraskuu 26, 2008, 03:23:49
Voisiko vika olla tuossa kaasuläpän asentoanturissa, jos se puottaa moottorin liian aikaisin tyhjäkäyntitilaan ???

Onkohan kalliskin osa?

Mulla on 406:ssa samaa vikaa ja ECU heittää koko ajan tota kaasuläpän asentotunnistimen vika koodia.. toivon että iteltä lähtee se vika kun vaihdan sen osan ens kuussa :D

Olikohan osan hinta motonetissä jossain 40-50e välillä.

Citikalla maksoi tuo osa 63€ ja pösöllä 115€.

Tällä viikolla ppitäis osan saapua citikalta.
Sanoi pösöllä mies ettei saisi antaa noita citikan varaosanum. mutta samoi sitten että pitäähän asiakkaita palvella ;)


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: Jucca^ - Marraskuu 26, 2008, 04:04:04
Kerrothan myös sitten kuinka kävi osan vaihdon jälkeen? ;)
Tapahtuiko muutosta yhtään  8)


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: 309 Tunig - Marraskuu 26, 2008, 04:36:55
Kerrothan myös sitten kuinka kävi osan vaihdon jälkeen? ;)
Tapahtuiko muutosta yhtään  8)

Juu, toki ;D


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: jeroo - Marraskuu 27, 2008, 11:41:07
Itselläni on hieman samaa vikaa 205 1.6GTi:ssä. Nykäisee kylläkin aina kaasusta irroitettaessa ja välillä painaessa, riippuu jalan herkkyydestä.
Koitin kaasuläppäkytkintä säätää, nyt se naksahtaa kaksi kertaa, eli molemmissa ääripäissä, mutta eipä siltä ongelma hävinnyt.
Ihan kuin tuo nykäisy tuntuisi polkimessakin ???


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: ICo - Marraskuu 27, 2008, 12:35:30
Itsellä tekee myös sellaista, että kun laskee kaasun irti niin täräyttää turhan nopeasti moottorijarrutukselle. Saa itse höllätä sitä varovasti. Ruuhkassa ajo on yhtä h***ettiä. Tuntuu, että ecu ei osaa päättää pitääkö antaa pienillä kierroksilla kakkua vai ei. Semmosta rytkytystä. Sitten, jos ajaa isommalla vaihteella eli vedättää niin toimii paremmin. 1 tai 2-vaihteella ajettaessa esim 2000-3000 väliä tasakaasulla ei mene tasaisesti vaan nypyttää vähän. En oikein tiedä onko tämä sitten ominaisuus vai vika? Maantie ajossa ja muutenkin valoista kiihdyttäessä ei tunnu olevan mitään vikaa. Tosin kerran kesällä auto teki niin, että ei meinannut lähteä käyntiin sai sahata ja sahata. Sitten kun lähti käyntiin koitin sammuttaa ja uutta starttia ja yhtä vaivalloisesti lähti. Tungin purkin jotain ruiskusuuttimien puhdistusainetta eikä ole kyllä sitä tehnyt enää kertaakaan. Tulpat on vaihdettu bilteman eyquem F3+1 mallisiin kesällä, eikä näillä ole oikeastaan mitään toiminnallista eroa boschiin nähden. Moottorin vikavaloja ei ole sytyttänyt. Eli tuskin on mitään koodejakaan muistissa? Tuo puolayksikkö kävi kyllä mielessä, jos siinä olisi jotain hämärää, mutta ei sitäkään viitsi ihan vaan kokeilumielellä ostaa.

Kone on siis XU7JP4


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: Jucca^ - Marraskuu 27, 2008, 12:59:58
Itsellä tekee myös sellaista, että kun laskee kaasun irti niin täräyttää turhan nopeasti moottorijarrutukselle. Saa itse höllätä sitä varovasti. Ruuhkassa ajo on yhtä h***ettiä. Tuntuu, että ecu ei osaa päättää pitääkö antaa pienillä kierroksilla kakkua vai ei. Semmosta rytkytystä. Sitten, jos ajaa isommalla vaihteella eli vedättää niin toimii paremmin. 1 tai 2-vaihteella ajettaessa esim 2000-3000 väliä tasakaasulla ei mene tasaisesti vaan nypyttää vähän. En oikein tiedä onko tämä sitten ominaisuus vai vika? Maantie ajossa ja muutenkin valoista kiihdyttäessä ei tunnu olevan mitään vikaa. Tosin kerran kesällä auto teki niin, että ei meinannut lähteä käyntiin sai sahata ja sahata. Sitten kun lähti käyntiin koitin sammuttaa ja uutta starttia ja yhtä vaivalloisesti lähti. Tungin purkin jotain ruiskusuuttimien puhdistusainetta eikä ole kyllä sitä tehnyt enää kertaakaan. Tulpat on vaihdettu bilteman eyquem F3+1 mallisiin kesällä, eikä näillä ole oikeastaan mitään toiminnallista eroa boschiin nähden. Moottorin vikavaloja ei ole sytyttänyt. Eli tuskin on mitään koodejakaan muistissa? Tuo puolayksikkö kävi kyllä mielessä, jos siinä olisi jotain hämärää, mutta ei sitäkään viitsi ihan vaan kokeilumielellä ostaa.

Kone on siis XU7JP4

Samat oireet itsellä ilman sammumisia :D

Puolayksikköö oon itekkin miettiny mutta uus oli kai jotain 188e niin ei todellakaan viitti vaan kokeiluks ostaa  8)

Käytin myös koneessani STP:n suuttimien puhdistus aineet mutta melko turhaan... Ehkä vähän tuli lisää vääntöjä alakierroksille mut nyppiminen jatkuu..

Tänään kävin Automaasta kysymässä itelle sitä kaasuläpän asentotunnistinta ja hinta oli taas kohallaan! 150e! Kuka hullu semmosia maksaa  ;D


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: ICo - Marraskuu 28, 2008, 02:16:16
Itsellä tekee myös sellaista, että kun laskee kaasun irti niin täräyttää turhan nopeasti moottorijarrutukselle. Saa itse höllätä sitä varovasti. Ruuhkassa ajo on yhtä h***ettiä. Tuntuu, että ecu ei osaa päättää pitääkö antaa pienillä kierroksilla kakkua vai ei. Semmosta rytkytystä. Sitten, jos ajaa isommalla vaihteella eli vedättää niin toimii paremmin. 1 tai 2-vaihteella ajettaessa esim 2000-3000 väliä tasakaasulla ei mene tasaisesti vaan nypyttää vähän. En oikein tiedä onko tämä sitten ominaisuus vai vika? Maantie ajossa ja muutenkin valoista kiihdyttäessä ei tunnu olevan mitään vikaa. Tosin kerran kesällä auto teki niin, että ei meinannut lähteä käyntiin sai sahata ja sahata. Sitten kun lähti käyntiin koitin sammuttaa ja uutta starttia ja yhtä vaivalloisesti lähti. Tungin purkin jotain ruiskusuuttimien puhdistusainetta eikä ole kyllä sitä tehnyt enää kertaakaan. Tulpat on vaihdettu bilteman eyquem F3+1 mallisiin kesällä, eikä näillä ole oikeastaan mitään toiminnallista eroa boschiin nähden. Moottorin vikavaloja ei ole sytyttänyt. Eli tuskin on mitään koodejakaan muistissa? Tuo puolayksikkö kävi kyllä mielessä, jos siinä olisi jotain hämärää, mutta ei sitäkään viitsi ihan vaan kokeilumielellä ostaa.

Kone on siis XU7JP4

Samat oireet itsellä ilman sammumisia :D

Puolayksikköö oon itekkin miettiny mutta uus oli kai jotain 188e niin ei todellakaan viitti vaan kokeiluks ostaa  8)

Käytin myös koneessani STP:n suuttimien puhdistus aineet mutta melko turhaan... Ehkä vähän tuli lisää vääntöjä alakierroksille mut nyppiminen jatkuu..

Tänään kävin Automaasta kysymässä itelle sitä kaasuläpän asentotunnistinta ja hinta oli taas kohallaan! 150e! Kuka hullu semmosia maksaa  ;D

Juu siis ei tuo ole kertaakaan sammunut. Sen yhden päivän oli vaan vaikea saada käyntiin, mutta kun lähti käyntiin kävi kun ei olisi mitään vikaa. Tänään kävin juuri tankkaamassa ja tuolla reissulla ei huomannut taas missään mitään vikaa. Se on vaan se ryömittäminen mikä on vähän hankalaa. Ei tahdo jellona pysyä näköjään paikoillaan.

Motonetistä löytyi tälläinen osa: 306 1,8-16V 85kW Kaasuläppäsäädin. . . . . . . . . . . . .  28-1421    49.90

Onkohan kyseessä sama osa? TPS eli Throttle Position Sensor ilmeisesti? Eihän siellä muita säätimiä ole?


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: Jucca^ - Marraskuu 28, 2008, 06:20:45
kyllä se tuo pitäisi olla ja jos oikein muistan niin 1.8 ja 2.0 oli ainakin samat osat :P


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: 309 Tunig - Marraskuu 28, 2008, 07:22:47
Perkl..

Vaihdoin tuon tyhjäkäyntimoottorin ja putsailin niitä anturin liittimiä ja otin akun kengän pariks tuntii irta ja kuinka ollakaan vika hävis ihan kokonaan.

Nyt jäi tuo kaasuläppäpotikka vaihtamatta, tuli ostettuu varmaan se ihan turhaan :o


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: Jucca^ - Marraskuu 29, 2008, 03:35:24
Pitääkin jostain koittaa metsästää semmonen ja kokeilla kans :D


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: ICo - Marraskuu 29, 2008, 04:34:51
Pitääkin jostain koittaa metsästää semmonen ja kokeilla kans :D

Sen karanhan pystyy myös puhdistamaan. Ei kai sitä heti kannata mennä vaihtamaan? Ei sekään taida ihan halvimmasta päästä kuitenkaan olla?


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: Jucca^ - Marraskuu 29, 2008, 05:22:30
Pitääkin jostain koittaa metsästää semmonen ja kokeilla kans :D

Sen karanhan pystyy myös puhdistamaan. Ei kai sitä heti kannata mennä vaihtamaan? Ei sekään taida ihan halvimmasta päästä kuitenkaan olla?

Mä putsasin sen jo yks kerta mut ei auttanu sillon  :-\


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: ICo - Joulukuu 12, 2008, 11:44:38
http://www.carclinicmagazine.com/peugeot_206__306_1_4_litre_ecu.html

Löysin tuollaisen kun selailin tietoa tuosta sagem sl96 ecusta ja ilmeisesti tuo alkuperäinen puolayksikkö antaa jännitepiikkejä eculle ja aikanaan tuhoaa sen. Mitähän mahtaa maksaa tämä korvaava bougicord puolasysteemi? Kai se täytyy varmaan jossain vaiheessa päivittää. Motonetissä on myynnissä 149e hintaan joku yksikkö, mutta minkäs valmistajan tämä sitten on?

Niin ja tosiaan tätä XU7JP4 mallia on tullut myös boschin yksiköllä ulos. Serviceboxin mukaan tässä kuitenkin olisi Sagemin ohjaus.


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: Jucca^ - Joulukuu 17, 2008, 12:21:33
Noniin tyhjäkäyntimootorin vaihdoin eilen ja siihen loppu nykiminen ;) On muuten suhteellisen luksusta ajella kun ei nytkyttele enää  ;D


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: ICo - Kesäkuu 29, 2009, 03:44:20
Pistin pokkana vaan ostaen motonetistä uuden puolajakaja/kannen tai mikä härveli nyt onkaan.

Meneminen tasaantui kummasti. Koittelin tuossa ajella 1-2 vaihteella hiljaista "ruuhkavauhtia" ja kyllä se paljon nätimmin meni eikä rytkyttänyt. Ykkösellä hieman jos painaa nopeammin kaasua ja se on siinä kohdassa missä se joko katkaisee syötön tai antaa niin hieman tietysti nypyttää kun ei tiedä mennäkö vai ei, mutta se on vissiin ihan normaalia.

 Nätillä kaasun lisäämisellä ja hölläämisellä meni ykkösvaihteellakin ihan nätisti. Nypyttäminen kiihdyttäessä hävisi. Nypytti vielä motonettiin ajaessani.

V**tumaisin ominaisuus oli ehkä valoista lähdettäessä kytkintä nostaessa ja kaasua painaessa nykäisi lähes aina. Oli vähän samanlainen fiilis kun ei olisi antanut tarpeeksi kaasua ja nostanut kytkimen hieman liian nopeasti ilman sammumista. Se ominaisuus näytti hävinneen. Pitäisi varmaan vielä repiä akun kenkä irti, että ecu pääsisi hakemaan kunnolla uudet arvot.

Kierrosten pieni vaeltelu kuitenkin säilyi kierroksia pidettäessä esim 2krpm kohdalla. Tosin sekään ei ole enää läheskään niin paha mitä se oli. Välillä piti neulan kumminkin ihan hyvin paikallaan.

Seuraavaksi voisi vaihtaa sen kaasuläppäpotikan. Ajattelin aloittaa kalliimmasta osasta ihan sen vaihtamisen helppouden takia. Ja onpahan varalla jos tuo uusi joskus paukkuu tms.

Ainiin tuo motonetin osa on Valeon. Serviceboxin mukaan automaalla olisi ollut euron halvempi tuo osa, mutta siinä ei ilmeisesti tule tulpanhatut mukaan? Ainakin jos räjäytyskuvaan on uskomista. Siinä ne hatut oli erikseen ja aika hinnakkaita muistaakseni.


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: 309 Tunig - Elokuu 17, 2010, 02:06:30
Ei ole näköjään pitkäikäisiä nuo tyhjäkäyntimoottorit, alkoi kuukausi sitten taas tekemään tuota ongelmaa.

Tänään löysin uuden osan/päivän käytetyn 20€ ja ongelma hävisi taas. ;D
Mikään puhdistus ei enää auttanut.

Mikä piru noita syö ???
Edellinen vaihdettu 28.11.08


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: atsinisalo - Elokuu 17, 2010, 02:31:35
Talvi/syksyhän niitä syö :-[
Kun on siinä kaasuläppä kotelon alapinnalla kiinni niin 0 asteen lämpötilan molemmin puolin se läppiskotelo "kerää" kosteutta sisäänsä. Vesi siis lilluu sen potikan tiiviste O-renkaan päällä , ja sitten kun et aja niin se moottori ja vedet/kosteus jäätyy ja rikkoo pikkuhiljaa sen tiivisterenkaan päästäen sitä vettä sinne potikan sisään.

Näin se on!


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: 309 Tunig - Elokuu 17, 2010, 05:40:05
Talvi/syksyhän niitä syö :-[
Kun on siinä kaasuläppä kotelon alapinnalla kiinni niin 0 asteen lämpötilan molemmin puolin se läppiskotelo "kerää" kosteutta sisäänsä. Vesi siis lilluu sen potikan tiiviste O-renkaan päällä , ja sitten kun et aja niin se moottori ja vedet/kosteus jäätyy ja rikkoo pikkuhiljaa sen tiivisterenkaan päästäen sitä vettä sinne potikan sisään.

Näin se on!

Mutta nyt kyse oli siitä tyhjäkäyntimoottorista ;)


Otsikko: Re:Nykäisy moottorijarrutuksessa
Kirjoitti: atsinisalo - Elokuu 18, 2010, 05:24:01
Sori joo ;D ;D
Minä kerroin näköjään kaasuläppäpotikasta :-\
Ja muut ihan muusta (tälläkertaa ei tosin lehmästä).


Eiköhän sen tyhjäkäyntimoottorin/säätimen tuhoa pikkuhiljaa se ruskea majoneesi mistä olemme varsin hyvin tietoisia , yllätys , talvi/syysaikoina.
Täynnä sitä öljypashaahan/karstoittunutta sitä itseään ne säätimet aina on ja ihme että niinkin kauan aikaa pysyvät kunnossa.