Sportpug.com Arkistofoorumi

Peugeot => Projektit => Aiheen aloitti: turtana - Lokakuu 18, 2009, 09:49:23



Otsikko: 309 XS / GTI konversio, Uutta kantta kehiin.
Kirjoitti: turtana - Lokakuu 18, 2009, 09:49:23
Alkujaan 92mv. 1.9 XS yksipisteruisku.

*1.9l GTI kone (täysrempattu)
*405 jarrutehostin ja pääsylinteri.
*306 taka-akseli (rumpu) johon asennettu levyjarrut
*306 hdi etuvakaaja 22mm
* C3 sitikan koiranluut
*psa sähköhelvetit korjattu ;D
*takakaaret rälläköity että vasten pohjauskumejaan ollessaan    mahtuu 15" 205/50 renkaat 1cm liikevaralla.
*206 pösön coiloverit edessä.
*GTI mallin etujarrut
*215mm kuparikytkin
*GTI mallin pakoputkisto johon keskipöntön tilalle laitettu katalysaattori. ( reteet kaiku saundit )  8)



(http://i120.photobucket.com/albums/o174/turtana/16072010084.jpg)


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: TRapW - Lokakuu 18, 2009, 10:21:15
Viititkö laittaa tarkempia tietoja tarvittavista muutoksista akseliin ja autoon..


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: murkkis - Lokakuu 18, 2009, 01:40:12
309...Tuo hyviä ja huonoja muistoja mieleen, mutta silti kaipaan tuollaista vauhtinakkia paljon.  ;D

Mitäs olet muuten suunnitellut 309:iin? Vai ihan perushuollot ja käyttö-auto tarkoitukseen?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Veskunderi - Lokakuu 20, 2009, 06:01:33
Pyörii se sittenkin kun hiukan pirralla avittaa  8)

Mikäs siellä alakerrassa jumissa oli?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Veskunderi - Lokakuu 20, 2009, 06:33:49
Pyörii se sittenkin kun hiukan pirralla avittaa  8)

Mikäs siellä alakerrassa jumissa oli?

4mm pidemmällä iskulla oleva kampirauta, vaatii hieman pirraamista että pyörii lohkon sisällä.

Olishan se pitänyt arvata ;)


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Act10nM4N - Lokakuu 20, 2009, 07:09:34
Pyörii se sittenkin kun hiukan pirralla avittaa  8)

Mikäs siellä alakerrassa jumissa oli?

4mm pidemmällä iskulla oleva kampirauta, vaatii hieman pirraamista että pyörii lohkon sisällä.

Minkä kampura?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: plagu - Lokakuu 20, 2009, 07:21:56
Pyörii se sittenkin kun hiukan pirralla avittaa  8)

Mikäs siellä alakerrassa jumissa oli?

4mm pidemmällä iskulla oleva kampirauta, vaatii hieman pirraamista että pyörii lohkon sisällä.

Minkä kampura?

jos ny vanhat kujeet pitää paikkaansa ni 2,1 td:n?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: plagu - Lokakuu 20, 2009, 07:47:34
HDi:n akseli, sopii suoraan.

paljos tolla saadaan iskutilavuutta?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Act10nM4N - Lokakuu 20, 2009, 08:31:23
HDi:n akseli, sopii suoraan.

pirraamalla  :D

Joo kätevähän tuo on kun vauhtipyörät menee ristiin puolin ja toisin ja jakopään puoli identtinen  :) (siis ainakin 2.1Td)

Edit: jos poraus on 85 , on kuutiota 2088cc
poraus 86  2138cc


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Dogi - Lokakuu 30, 2009, 07:48:07
Jahas, mopon karkaamista odotellessa. :D


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: miza - Lokakuu 31, 2009, 03:29:14
Mielenkiintoinen projekti. :)

Pitää tarkkailla tämän kehittymistä.


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Cacadu - Lokakuu 31, 2009, 10:14:15
Ihan pakko kysästä, monta turboautoa sulla oikein on?  ;D

Tämä(kin) näyttää taas niin hyvälle.


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: kuppe - Marraskuu 02, 2009, 11:35:36
Kysynpä täs samalla että meniskö esim hdi:n veivit ja kampura 1.9td koneeseen heittämällä?

Nousisko sillä mottorin tilavuus yhtään?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Act10nM4N - Marraskuu 03, 2009, 03:51:00
Riippuu täysin siitä onko 2.1 ja 1.9 lohkotason mitta kampiraudan keskelle sama, epäilisin kuitenkin että 2.1 on eroa männän lakikorkeudessa tai lohkon korkeudessa.

Männän lakikorkeudessa ja lohkon korkeudessa muistaakseni


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: pugnisti - Marraskuu 06, 2009, 09:28:45
Nyt kyllä karkas kuskilta mopo käsistä tai pikemminkin peugeot käsistä, Pitkän aikaa sitä ehti ihmetellä takaikkunasta ennen kun havut lakkas kilisemästä takapaksiin.

täytyypi ehtoolla katsoa kuinkapaljon tuli romua aikaseks.

Sellasta se on kun pitää yrittää mennä perse edellä puuhun ja vielä auton kanssa.


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Dogi - Marraskuu 06, 2009, 12:05:41
Nyt kyllä karkas kuskilta mopo käsistä tai pikemminkin peugeot käsistä, Pitkän aikaa sitä ehti ihmetellä takaikkunasta ennen kun havut lakkas kilisemästä takapaksiin.

täytyypi ehtoolla katsoa kuinkapaljon tuli romua aikaseks.

 :'( Missä lähti lapasesta?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Dogi - Marraskuu 07, 2009, 08:27:40
Jos tarttet ovia tai jotain niin multa löytyy.. nelioviseen. Eikös tuokin ole SX?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Act10nM4N - Marraskuu 09, 2009, 01:21:28
Hiukan repesin tolle muuttuneelle "Ilo alkaa kilosta ....." , toi viimenen lisäys kruunaa iskulauseen.  ;D


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Dogi - Marraskuu 10, 2009, 08:16:42
Hyvä lisäys kyllä siguun. :D Ei taida olla ihan hirveän pahakoppainen tuo? Vaikka mitä noista kohinansekaisista kuvista nyt näkee..


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: pugnisti - Marraskuu 11, 2009, 08:48:48
Siistiltähän tuo näyttää. Nähtävästi pöpelikössä ei ollut mitään risua paksumpaa, onneksi.


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Cacadu - Marraskuu 22, 2009, 09:47:34
x4

"Istuu yhtä hyvin kun rautalohkonen XU  ax:n konehuoneeseen, jos ei niin rälläkkä laulamaan"  ;D

Jos tästä on nelikko tulossa ja vielä kilpiin..  :o 8)


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Veskunderi - Marraskuu 22, 2009, 10:12:51
axuun neliveto ja bexiin takaveto, sellaset tässä olis talven suunnitelmat.

Harrastepelejä radoille vaiko ihan jompikumpi oikein kilpiinkin?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: Jeth - Marraskuu 23, 2009, 12:06:32
Mulla olis toi 4wd beksi tos joute ;)


Otsikko: Re:309 XS elvytys / 2163cc 16V
Kirjoitti: ^pug - Marraskuu 25, 2009, 11:30:56
Sick awesome. Kyllähän se sinne upposi. Pitikö käyttää paljonkin mielikuvitusta tuon toteuttamisessa?


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: nesk78 - Marraskuu 26, 2009, 06:08:53
axuun neliveto ja bexiin takaveto, sellaset tässä olis talven suunnitelmat.

Taas kerran kunnon proggista ala Turtana ;D


Otsikko: Re:309 XS elvytys / 2163cc 16V
Kirjoitti: Dogi - Marraskuu 26, 2009, 06:42:59
Ai tuonneko se mörkö sitten meneekin. :)


Otsikko: Re:309 XS elvytys
Kirjoitti: vexa - Toukokuu 02, 2010, 10:06:13
Tuo kone ei nyt oikeen millään muistuta MI16 konetta??  :-\


Otsikko: Re:309 XS
Kirjoitti: turtana - Toukokuu 19, 2010, 09:26:41
pom pom


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: turtana - Heinäkuu 17, 2010, 01:01:52
Päivitys tilanteesta ekassa viestissä.


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: Dogi - Heinäkuu 18, 2010, 08:08:38
Tämä ei jääne tähän? :)


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: turtana - Heinäkuu 20, 2010, 03:34:19
ellei vastaan juokse 2l turbon lohkoa.

nämä vähäpäästöt on vähän tälläsiä.

Kuva vakaaja kombosta. On siinä vielä 8 cm maahan  ;D

Uudempi kuva konehuoneesta, tehostajan säiliö siirretty (volvosta) aktiivihiili pömpeli akun etupuolella alaviistossa jemmassa.  >:(

Kaikki kaapelointi uusittu moottorin osalta, polyamidi sukkaan ja siististi päihin liimasukkaa :)

(http://i120.photobucket.com/albums/o174/turtana/19072010090.jpg)

(http://i120.photobucket.com/albums/o174/turtana/19072010094.jpg)


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: turtana - Heinäkuu 23, 2010, 08:45:10
Päästölappunenkin on päivän tahimisen jälkeen kätösessä, jakajan sisuskaluja joutui modifioimaan jousien osalta kun osakuormalla tuli liikaa ennakkoa ja 2000~2800rpm tuli aavistus nakutusta ajoittain.
Pari ducelierin jakajaa tuli purettua ja yhdessä oli jäykemmat jouset sisällä.


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: haaaki - Heinäkuu 24, 2010, 11:20:43
eikö se olis jo sama tuo vakaaja jättää kokonaan pois. ja siirtyä käyttämään hiukan jäykempiä jousia vaan...?


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: Veskunderi - Heinäkuu 24, 2010, 11:27:14
eikö se olis jo sama tuo vakaaja jättää kokonaan pois. ja siirtyä käyttämään hiukan jäykempiä jousia vaan...?

Ei todellakaan.


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: jpe - Heinäkuu 24, 2010, 11:34:30
eikö se olis jo sama tuo vakaaja jättää kokonaan pois. ja siirtyä käyttämään hiukan jäykempiä jousia vaan...?
Sekö ajaa saman asian?


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: haaaki - Heinäkuu 24, 2010, 11:50:56
eikö se olis jo sama tuo vakaaja jättää kokonaan pois. ja siirtyä käyttämään hiukan jäykempiä jousia vaan...?
Sekö ajaa saman asian?

ei.kun listaa ne vakajaan huonot ja hyvät puolet niin tiedäppä siitä sitten (varsinkin kun se vakaaja on tuossa).. ja eikö tämä ole ihan katu käyttöön.?

90% foorumin jäsenistä tuskin huomaa onko autossa vakaaja kiinni vai ei. (jos auto on sopivasti tontissa. JA iskunvaimentimissa tarpeeksi hitaan puristuspuolen vaimennusta.)

mutta "löysällä" jousi/iskunvaimennin kokoonpanolla asia voi ollakin toinen.

suo siellä vetelä täällä...

ja esitin vain kysymyksen...


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: turtana - Heinäkuu 24, 2010, 05:16:31
paksu etuvakaaja on vain katsastusteknisistä syistä. etuvetoisesta siitä ei ole kuin haittaa kurviin ajaessa kun sisempi rengas pyrkii nousemaan ilmaan.

takavakaaja on 24mm ja sillä oli paljon suurempi merkitys ajotuntumaan kuin etuvakaajalla.


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: haaaki - Heinäkuu 24, 2010, 07:12:52
kyllä juurikin näin. :). tuota renkaan nousua en näe haittana "katu" käytössä. lieneekö inssi "tajuta" että vakaaja puuttuu?


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: turtana - Heinäkuu 25, 2010, 03:46:09
Tässä pienen tahimisen jälkeen tuon ms:sän IAT korjauskartan ns. korjauskarttakin on kohdillaan. Vaikka anturin kartat on kalibroitu asteelleen tarkaksi oli edelleen paikallaan ollessa vakio korjaukset totaalisesti päin v****a ....  

tälläiset asetukset auttavat kummasti elämää jos on esimerkiksi boschin 085 loppuinen nopea anturi kaasuläpässä.
tyhjäkäynnillä lambdan korjaus pysyy 2% sisällä vaikka imuilma nousee 32c -> 68c

tämä "IAT corrected" asetuksella. moottorin lämpötilaan verrainnollisella korjauksella ei ollut hirveästi apuja kun sen kanssakin tuli ensin tahittua.

(http://i120.photobucket.com/albums/o174/turtana/IATkorjausbosch085imusarjassa.jpg)


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: Benkku - Heinäkuu 25, 2010, 11:00:50
Laihentaa yläpäässä liikaa... eli 76 asteen taulukkopisteeseen kuuluisi luokkaa 16-18 %.

Hapen massa pienenee tuolla välillä, about 3-3.2 % per 10 celsiusta.

Muuta myös tuo linkin asetus Megatune.ini tiedostoon.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=29&t=25788&p=187165&hilit=ait+correction


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio
Kirjoitti: turtana - Heinäkuu 26, 2010, 12:17:49
Pösö onnistuneesti muutoskatsastettu 19.5 prosenteilla  8)

Löytyi vihdoin ehjä bensatankin luukku kompleksikin, tuossa pienen ukkoskuuron avittamana sekin sujahti paikoilleen.

Tuon mekanismin suunnitellessaan on kyllä ranskalainen ylittänyt itsensä.

ms:sän IAT korjauskarttaa rustailtu vielä aavistuksen ja asteita lisää jakajaan sekä tiikeriä tankkiin  ;D


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio, Uutta kantta kehiin.
Kirjoitti: turtana - Elokuu 22, 2010, 08:33:54
No niin tehdäämpä moottoriin se maaginen 5tkm huolto  ;D

* avarrettu kansi
* Newman stage 5 nokkakeppi (312" 13.35mm)
* tuplajouset +8000rpm
* uudet paininkupit
* mi16 männät
* 45mm läppärungot
* imusarja, omavalmiste

Kyllästyttää tuo vakio gti:n keppi kun ei se kierrä hyvin kuin 7krpm asti  8) taäytyy koneen nyt kunnolla kiertää enemmän mitä jenkakellossa on.


Otsikko: Re:309 XS / GTI konversio, Uutta kantta kehiin.
Kirjoitti: Dogi - Elokuu 23, 2010, 08:37:20
Nam nam, minkä kanssa tulet huomenna paikalle kun tämä on "huollossa"? :D