Sportpug.com Arkistofoorumi
Toukokuu 06, 2021, 07:05:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä keskustelufoorumi on suljettu, uusi foorumi osoitteessa http://www.sportpug.com
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: "dynottu"  (Luettu 4488 kertaa)
KTA
Vieras
« Vastaus #15 : Maaliskuu 29, 2003, 06:40:21 »

Kyllä 10% kuullostaa tosi pieneltä tehohävioltä. Taidetaan kirjallisuudessakin puhua luokkaa 20% takavetoisen kulmavaihteen tehohäviönä ja rullassa pitää vielä huomioida renkaan ja rullan välinen häviö. Etuvetoisia vakio autoja mitatessa on havaittu että häviö on aika lähellä 21-22% takavetosella sen periaatteessa pitäis olla vielä enemmän juuri ton kulmavaihteen takia mutta toisaalta toi nelosvaihde on suora ja se pienentää muutaman prosentin sitä häviötä. Mut tietysti aina tarkinta on jos ei puhuta lainkaan moottori tehosta vaan siitä tehosta mikä rullaan on siirtynyt eli toi 214hv menee tiehen. Vertailun vuoksi katsokaapa vaikka huviksenne TM kestotesti raportin yhteydessä tehtyjä tehomittauksia, tehohäviöt on jopa luokkaa 30% Järkyttynyt

Moottori on täysin vakio Peugeotin 2,2 litranen ZDJ. Alumiininen putki kone. Vakiona tehoa 117hv nyt siis 1.1 barin ahdoilla luokkaa 250hv. Puristukset tiputettu 8.0:aan männästä sorvaamalla. Ahdin on Cosworth Sierran A-ryhmän ahdin ja välijäähdytin itse tehty kahdesta turbo volvon kennosta.

Ei ensimmäistäkään moottoripuolen mekaanista ongelmaa sen jälkeen kun on kasaan lyöty.

Voimansiirto sen sijaan on vähän oireillut. Vaihdelaatikon kuoret ilmeisesti elävät väännön alla sen verran että tihkuu pikkasen öljyä, perä meni kerran kun ajoin sillä vahingossa ilman öljyjä, ja nyt Tuomakselta murtu vaihdelaatikon kuori. Kytkimenä käytin aluksi tota 505 Turbo injectionin alkuperäistä kytkintä jonka pitäs kestää 300Nm. No eihän siitä mitään tullut vaan siihen asetelmaan piti tehdä kupari levy eikä toi kupari levykään kaikissa olosuhteissa pidä mut täytyy antaa vähän extremeä ennenku sen saa luistamaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
Flamingo
Vieras
« Vastaus #16 : Maaliskuu 29, 2003, 10:31:43 »

Lainaus
Moottori on täysin vakio Peugeotin 2,2 litranen ZDJ. Alumiininen putki kone. Vakiona tehoa 117hv nyt siis 1.1 barin ahdoilla luokkaa 250hv.
Niin siis mikä siinä on vakiota? Tarkoittanet että lohkoon ei ole koskettu, vai eikö männän sorvaaminen ja Cossu A-turboa lueta vielä virittämiseksi.  Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
KTA
Vieras
« Vastaus #17 : Maaliskuu 29, 2003, 11:01:51 »

Perusmoottori siis kaikki pakosarjan ja imusarjan välissä on vakiota tota mäntien sorvausta lukuunottamatta. Kansipahvikin on ihan alkuperäinen varaosa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
Masai
Vieras
« Vastaus #18 : Maaliskuu 29, 2003, 11:46:44 »

Mistä tuo kuoppa 5000rpm kohdalla tulee? Onko kierrosten rajoittaja tuossa n.6000rpm:ssä vai lopetitteko testin tuossa?

Masai
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
inkintu
Vieras
« Vastaus #19 : Maaliskuu 29, 2003, 03:51:50 »

rajotin alle 6000:ssa ja ahtopaineet saavuttaa 1,1bar jo ennen sitä 5000rpm eli säätö alkaa rajoittamaan painetta,mistä kuoppa johtuu. tai ainakin näin sen ymmärtäisin, todennäköisesti säätämällä senkin saisi pois.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
KTA
Vieras
« Vastaus #20 : Maaliskuu 30, 2003, 05:08:29 »

Joo se Hestecin ahtopaineen säätö ei vielä ollut ihan vimosen päälle kohdallaan ja kun ilta meni niin pitkälle niin ei sitä sen enempää ruvettu säätämään. Toi loppukäyrän lievä sahalaita johtuu siitä että paine ei pysy vakaana vaan seilaa pikkasen. Pieni säätö homma mut kun se ei käytännössä häiritse niin pelaa hyvin noinkin.

Kierrosluvun rajoittaja on nyt n. 5900. Se kone ei ole mikään kierroskone alun alkaenkaan, alkuperäinen huipputeho on 5250rpm:llä ja käytännössä sitä ei kannata paljon yli 5500 kierrättää tota vääntöä on niin hyvin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
KariM
Vieras
« Vastaus #21 : Maaliskuu 30, 2003, 08:52:59 »

Lainaus
Vakiona tehoa 117hv nyt siis 1.1 barin ahdoilla luokkaa 250hv.

Suhteellisen onnistunut turbotus, kun teho on kasvanut aika tarkalleen painesuhteella kerrottuun:
(1+1.1)*117hv =246hv.

Monessa tehdasturbossa jää tehonkasvu alle tuon painesuhteen, verrattuna vastaavaan moottoriin vapaastiahdistavana.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
KTA
Vieras
« Vastaus #22 : Maaliskuu 30, 2003, 09:23:32 »

Tehdas turbot tehdään niin eri periaatteella. Nokka-akselin ajoituksia ja nostoa rajoitetaan jotta moottorin matalakierros ominaisuudet saadaan sopusointuun ahtopainealueen ominaisuuksiin. Etenkin vanhemmat turbot on tosi surkeita teho/ahtopaine suhteeltaan.

Tossa Tuomaksen autossahan ei ole edes lähdetty hakemaan huipputehoa, oishan sieltä suht helppo onkia kierroksilla 50hv lisää tinkimällä vähän alaväännöstä

Täytyy myös muistaa et matka-ajossa toi Tuomaksen auto kuluttaa vähemmän kuin tehtaan 180hv Turbo injection. Maantiellä pääsee 9l/100km kulutukseen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
Masai
Vieras
« Vastaus #23 : Maaliskuu 30, 2003, 08:47:59 »

Onko tuossa vakio nokka? vakio ajoitus?

Niin tuosta kulutuksesta, Kyllä tuolla originellilla pääsee sinne 8l/100km. Vimekesän turneellakin ajetiin 2 aikuista 2 lasta ja viikon kampeet matkassa pitkin suomea (Oulu - > Kotka). Ja kun malttoi olla isommin polkematta niin kulutus oli siinä 8-8.5L. Koko reissun kulutus oli kuitenkin siinä 11L/100km.

Masai
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
thytonen
Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 31, 2003, 11:57:04 »

Varsin vaikuttavat dynokäppyrät Järkyttynyt Tehokkain pirssi näillä sivuilla käyvien joukossa? vai löytyykö joltain paremmat lukemat?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
KTA
Vieras
« Vastaus #25 : Maaliskuu 31, 2003, 12:08:59 »

Vakio nokat vakio ajoituksella.

Eipäs tuijoteta pelkkään huipputehoon. Jos joltain löytyy kone jossa on 2000rpm:llä enemmän tehoa/vääntöä niin sen haluaisin nähdä  Virnistää
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
thytonen
Vieras
« Vastaus #26 : Maaliskuu 31, 2003, 12:16:56 »

Minähän ainakin kysyin että paremmat, en suuremmat  Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 01:00:00 kirjoittanut 1056920400 » tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!