Sportpug.com Arkistofoorumi
Kesäkuu 17, 2019, 01:36:26 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä keskustelufoorumi on suljettu, uusi foorumi osoitteessa http://www.sportpug.com
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 306:n maadoitusten korjaus.  (Luettu 8518 kertaa)
atsinisalo
Vieras
« : Helmikuu 05, 2008, 11:22:07 »

Kun nyt alkavat nuo autot olemaan siinä teini-iässä/murkkiksessa että yksi sun toinen alkaa temppuilemaan suurella bensankulutuksella , nykimisillä ja mittareiden epämääräisyyksillä tai vastaavilla ongelmilla.Niin ajattelin  Pyörittää silmiään tehdä tähän selostuksen tarvittavista toimenpiteistä joilla nuo ongelmat saa poistumaan.
Kun minulla ei ole valitettavasti kuvia laittaa tähän niin toiveenani on että joku kameran omistava ottaisi kuvia omasta operaatiostaan ja lisäisi ne tänne Iskee silmää

Maadoituspisteitä on viisi ja sijaitsevat:
Kuskinpuolella ohjaamossa:
 Muutama sentti maton yläreunasta alaspäin jarru- ja kytkinpolkimen välissä. Näkyy helposti kun taivuttaa sitä mattoa.
Konehuoneen puolella:
Pissapojan täyttöaukon vieressä lokasuojassa metalliläpyskä johon tulee usea johto liittimellä kiinni ja se läpyskä on siinä lokasuojassa kiinni yhdellä 10mm kantaisella pultilla.

Akun -navasta lähtee kaksi johtoa joista toinen menee kiinni koneeseen(13mm mutteri tai pultti) ja samassa paikassa on kiinni ainakin yksi rengas-abikolla tuleva johto.Diesel-koneissa käsittääkseni tälle johdolle on paikka vaihdelaatikossa eikä koneessa.
Toinen menee akun alle jossa runkoaisassa on 10mm kannalla oleva pultti.Ja tähän paikkaan tulee myös niitä ohkaisempia johtoja niillä abikoilla myöskin riippuen siitä mitä varusteita autossa on.Ja tämän paikan vieressä(lähempänä kuljettajaa) on toinenkin vastaava paikka johon tulee alakautta kiinni ainakin kaksi hiukan paksumpaa johtoa rengas-abikoilla ja se samanlainen 10mm pultti.
Ja vielä lisäyksenä että takapenkkien istuinosien välisessä kohdassa on takapään maadoitus-paikka joka löytyy kun ne penkkien istuinosat ottaa pois ja kurkkaa semmoisen pienen peltiläpyskän alle. sinnekkin tulee monta maadoitusjohtoa ja on 10mm kantaisella pultilla kiinni se liitin rungossa.

Operaatio aloitetaan poistamalla akku ja sen muovikotelo(4 kpl. 10mm pultteja pohjasta läpi).Senjälkeen otetaan vielä pois se metallinen (4kpl. 13mm kannalla olevaa pulttia)levy jonka varassa se akku on.Tämän alta sitten paljastuu vasta ne kaksi paikkaa jotka ovat tärkeimmät kohteet.Eli nämä kaikki liittimet ja kontaktipinnat on jollain konstilla puhdistettava että metallipinnat ovat näkyvissä. Puukko , viila ja dremeli varsinkin ovat hyviä tuossa hommassa mutta kukin tehköön tyylillään tuon kunhan ne kaikki kosketuspinnat saavat kontaktia.
Ja tässä samassa täytyy myöskin mainostaa HannesH:n tekemää akunmaadoitusjohto sarjaa jonka laitoin itselleni samalla kun kävin nuo kaikki paikat läpi.

Samalla sitten voi "katsastaa" sen akun +kengän ja johdot kun vanhemmiten ne prässäykset siitä kengän ja johtojen liitoksesta tuntuu irtoavan , kuten minäkin huomasin näin käyneen omassani.

Tuon homman jälkeen suorastaan heräsi autoni uuteen eloon ja tasaiseen käyntiin eli voin kyllä suositella käymään läpi nuo paikat niin tulette vielä hämmästymään siitä kuinka paljon voi käynti muuttua Iskee silmää


Ja toiveissa todellakin on että tätä juttua saa jatkaa erityisesti kuvien kanssa Näyttää kieltä Ja ilmankin jos on kysyttävää tai lisää tietoa asian tiimoilta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2010, 03:39:53 kirjoittanut AS16 » tallennettu
Hannes H
Vieras
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2008, 02:25:16 »

Tuossa pari kuvaa sarjasta asennettuna.







Sarjat loppu. Joskus tulossa lisää. Hymyilee
tallennettu
atsinisalo
Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 07, 2008, 07:59:43 »

Lisäyksenä varsin tärkeä kohde/kohteet myöskin. Kun alkavat olemaan nämäkin liitokset kuvankaltaisia niin "tarttis varmaan jotain tehdä"



Nämä kaksi liitintä ovat parhaiten käsille saatavissa kun nostaa hiukan sitä kuskinpuoleista etukulmaa ylös ja menee alakautta pitkin pituuttaan makailemaan sinne auton alle josta nuo liittimet löytyvät Iskee silmää Ovat läpivientejä konehuoneen puolelta sinne lokasuojan sisään ja liitokset on konehuoneen puolella kieritettävillä lukitusrenkailla kuten ovienvälissä olevatkin on.Ihan samannäköisiä itseasiassa ovat.
Varsinkin se pienempi niistä vaikuttaa flektin toimintaan ratkaisevasti ja isompi ilmeisesti kaikkeen mahdolliseen tietoon mitä mittaristolle ja Eculle välittyy Pyörittää silmiään
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2008, 08:01:25 kirjoittanut AS16 » tallennettu
-TICI-
Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2010, 02:01:11 »


Sarjat loppu. Joskus tulossa lisää. Hymyilee

minkäs mittaset noi johdot on?

pystyis tekeen ne valmiiks ilman, että auto seisoo turhaan....
tallennettu
-TICI-
Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2010, 07:03:34 »

mahtaakohan ketään kiinnostaa, mutta tein omaani ~50cm ja ~60cm mittaiset johtimet.

laatikon, sekä rungon kliitokset tein 8mm reijällä ( tais olla 6mm pultit ) ja navan päähän 10mm.

kiinnityspisteet:
-laatikkoon
-abs-pumpun alapuolella olevaan maadoituspisteeseen.

noilla tiedoilla pitäisi pärjätä...
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!