Sportpug.com Arkistofoorumi
Elokuu 23, 2019, 05:39:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä keskustelufoorumi on suljettu, uusi foorumi osoitteessa http://www.sportpug.com
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: SöPö 205 STD  (Luettu 12628 kertaa)
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #15 : Toukokuu 23, 2010, 08:02:03 »

Noniin . . .

Talven ja kevään tuoksinnassa on tullut Söpöllä koettua kaikenlaista. Venttiilivika on ollut ja pysyy viimeiseen asti kunnes moottoria pääsee istuttamaan. Kylmänä käy kolmella ja lämpimänä normaalisti.

Talvella jäätäminen oli ongelma sen ensimmäisen kerran jälkeen.Nyt kun ilmat ovat lämmenneet , lähtee ku kuppa töölöstä ja kulutus keskimäärin 5l/100km meikäläisen kaasujalalla.
Ennen kevään viimeisien lumien sulamista harrastettiiin pientä pihan lumikasojen purkuoperaatioita. Ohessa hieman kuvamateriaalia.

http://i597.photobucket.com/albums/tt56/Act10nM4N/jotain006.jpg
http://i597.photobucket.com/albums/tt56/Act10nM4N/jotain007.jpg
http://i597.photobucket.com/albums/tt56/Act10nM4N/jotain008.jpg

Äkikseltään ei mitään sen kummempaa tapahtunut tuossakaan Koffin boostaamassa operaatiossa lankomiehen kanssa ulkosaunaa lämmitettäessä , kun että viimeinen survaisu penkkaan haukkasi lunta jakoremmin väliin ja jakohan se hyppäs hampaalla.
Onneksi pommin luja peugeot ei ollut siitä moksiskaan, hyppäytys merkkeihin ja maanantaina taas töihin. Iskee silmää

Sattuihan sitä myös kerran Paavolan reissulla että palatessa kuuntelin vaihteistosta kuuluvan ylimääräistä ääntä. Noh , asia varmistui tyrnävän kohdalla kun viitonen ei enää itsekseen pysynyt paikoillaan vaan loppumatka ajettiinkin sitten käsi kapulalla ja työnnettiin hullun lailla että päästiin kotiin asti kovan äänen säestyksellä.
Tässä vaiheessa olin jo varma vaihteisto remontista seuraavalle päivälle , mutta aamulla selvisi että vaihteistosta puuttui proppu.
melkeen 40km ilman öljyjä JES.
Piti kuitenkin kokeilla vielä , kaivella varalaatikoista uusi proppu ja kokeilla öljyjen kans miten käy.
Hyvin kävi ja autolla ajetaan edelleen , toimii kun kello . Hymyilee

Autokin katsastettiin joulukuussa  , laakista läpi Hymyilee leveästi


Tällä hetkellä osien haaliminen on edistynyt huimasti. Valmiina varastossa odottelee:

Scwitzer S200 modifioidulla T03 pesällä (sama vanha lampaasta)
Cooleri 350*550*75
Pumppu 12mm nestepäällä(sama vanha lampaasta)Pumpusta kaikki loputkin irti , kierrosten rajoitun kun tahtoo rajoittaa syöttöä jo turhankin aikaisin.
Pumpusta poistettu kierrostenrajoitin. Tilalle tulee sähköinen rajoitin magneettiventtiilin ohjausta katkoen.
Lohko on jo omasta takaa , pykälätön 200tkm ajettu 2.1TD
Männät ja kampura ilmestyy kohta pihalle peugept 605 2.1 merkeissä Hymyilee leveästi

Täytynee purkaa ensitöikseen moottori niin pääsee uusimaan ja siirtelemään osat parhaista yhteen läjään.

Vaihteistoa on suunniteltu pitkän päälle , tarkemmat tiedot kun saa vähän tuota laskuoppia päähän välityssuhteista Hymyilee leveästi
TTähän laatikkoon purettiin 3 BE3 lootaa , dieselistä , Mi16 , ja GTi(Ainakin tietääkseni niistä ne oli Hymyilee leveästi)

Mikäli poikkeuslupahakemus vielä tästä suunnitellusta Pick-up mallista hyväksytään alennetulla verolla , saa lisätöitä itselle ja projektille reilusti enemmän haastetta....

Jatketaan lisää kun kerkeää ja saa aikaiseksi. Tällä hetkellä joutuu kuitenkin hetken odottamaan moottorivaihdosta kun lammas seisoo ilman renkaita pihalla , ja odottelee suht alkuperäisien osien kasausta katsastusta varten.
tallennettu
Emery
Vieras
« Vastaus #16 : Toukokuu 23, 2010, 08:28:25 »

Noi Diesel vehkeet ja niiden virittely on kyllä kiehtovaa,itse olen innostunu niistä ton hiluxin myötä tarkotus olisi laittaa tuo hiluxi seisontaan (kuhan saa pösön tallista ajoon) ja ottaa pumppu irti ja viedä se tonne mynädieseliin laitettavaksi ja vaihtaa toinen turbo ja välijäähdytin ehkä isompaan.
Tommonen VNT muuttuvasiipinen ahdin vois olla kovasana toho 205:seen? ovat aika suosittuja nykyään noissa offroad vehkeissä.
Noissa on mukava vielä kun niin pienellä budjetilla saa jo aikaa tehomuutoksia mitkä tuntuvat jo persdynössä ja näkyvät takana mustana voimasavuna Hymyilee
Mulla on tällähetkellä välijäähdytin,nostettu ahtoja perussyöttö ja ahdonalainen syöttö ruuvattu isommalle,noilla eväillä jo liikahtaa aika paljon paremmin.
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #17 : Toukokuu 23, 2010, 10:16:58 »

Noi Diesel vehkeet ja niiden virittely on kyllä kiehtovaa,itse olen innostunu niistä ton hiluxin myötä tarkotus olisi laittaa tuo hiluxi seisontaan (kuhan saa pösön tallista ajoon) ja ottaa pumppu irti ja viedä se tonne mynädieseliin laitettavaksi ja vaihtaa toinen turbo ja välijäähdytin ehkä isompaan.
Tommonen VNT muuttuvasiipinen ahdin vois olla kovasana toho 205:seen? ovat aika suosittuja nykyään noissa offroad vehkeissä.
Noissa on mukava vielä kun niin pienellä budjetilla saa jo aikaa tehomuutoksia mitkä tuntuvat jo persdynössä ja näkyvät takana mustana voimasavuna Hymyilee
Mulla on tällähetkellä välijäähdytin,nostettu ahtoja perussyöttö ja ahdonalainen syöttö ruuvattu isommalle,noilla eväillä jo liikahtaa aika paljon paremmin.
periaatteessa tähän tulee samanlainen moottori kuin oli tossa mustassa lampaassa , tavoite 200-300hp.
http://www.sportpug.com/smf/index.php?board=18;action=display;threadid=30412

Ahdinta ja pumppua hieman muutettu , kantta täytyy parannella hieman ja plenumi imusarjan rakennus edessä.

Siitä VNT ahdin hommasta en itse perusta kun tuon kokoisen ahtimenkin saa heräämään 2000-3000 korvilla.
Se on minun käyttöön sopiva alue kun vetää sinne 5500-6000 asti.
Sinänsä jos semmoisen VNT ahtimen löytäisi missä on tuotto lähellekkään samaa kuin tuossa eikä käy pakopuoli pieneksi noilla kierroksilla,ja vieläpä sopuhintaan, niin miksei voisi harkita Iskee silmää

pitäs HP-dieselistä kysellä pumpun huoltoa ennen paikalleen asennusta , ja että tarkastavat toiminnan muutenkin. Liekkö heillä onnistuu pumpun rungon 9mm kanavien kalvaminen hieman virtaavammaksi ellei 10 tai 11mm alkuperäistä runkoa jostakin pierase ....
tallennettu
zamppa
Vieras
« Vastaus #18 : Toukokuu 23, 2010, 03:40:58 »

Ei muutakuin Holsetin muuttuvageometrisia ahtimia kokeilemaan. Garretti kannattaa kerralla unohtaa.. Mutta tuolla 2260-sarjan Garretin vnt-ahtimilla ovat lähennelleet 1.9tdi:ssä 300hp useampaan otteeseen, ja on se lie ylitettykin tuolla ahtimella. Herääminen on  suht hyvää suoraruiskussa, esikammiossa lie hieman parempi. Mutta kyllä tuo pakopuoli alkaa pieneksi käymään lähempänä 300hp. Ja se ohjauksen rakentaminen...  Pyörittää silmiään

Tuosta pumpusta... Tee se governori jäykäksi ja pistä _riittävät_ polttoainelinjat sopivalla siirtopumpulla. Linjojen kanssa ei oikeastaan voi yli ampua. Mitä isompi, sen parempi. Polttoaine näissä loppuu 4000rpm jälkeen pikkuputkilla(<10mm).
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #19 : Toukokuu 23, 2010, 04:25:35 »

Ei muutakuin Holsetin muuttuvageometrisia ahtimia kokeilemaan. Garretti kannattaa kerralla unohtaa.. Mutta tuolla 2260-sarjan Garretin vnt-ahtimilla ovat lähennelleet 1.9tdi:ssä 300hp useampaan otteeseen, ja on se lie ylitettykin tuolla ahtimella. Herääminen on  suht hyvää suoraruiskussa, esikammiossa lie hieman parempi. Mutta kyllä tuo pakopuoli alkaa pieneksi käymään lähempänä 300hp. Ja se ohjauksen rakentaminen...  Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n

Tuosta pumpusta... Tee se governori jäykäksi ja pistä _riittävät_ polttoainelinjat sopivalla siirtopumpulla. Linjojen kanssa ei oikeastaan voi yli ampua. Mitä isompi, sen parempi. Polttoaine näissä loppuu 4000rpm jälkeen pikkuputkilla(<10mm).

Juu , se on jo jäykä , ensimmäinen versio mutta koekäyttöä vaille valmis. 10 tai 12mm ajattelin putket laittaa , Pumppuun jo muutin banjot hieman isompi reikäisiksi , nekin oli säälittävät 6mm ,eli pullonkaulahan se sielläkin on.

Silti mulla kauhistuttaa se "juuttuvageometrinen" .

Töissäkin on mennyt nyt takuuvaihtoon noita juuttuvia ja suurin osa syistä johtunut juuttuneista johdesiivistä, ja miksi?
NOEN takia , ja veikkaan että ei ihan vähällä noella selviä kuitenkaan..... vituttaa se sit olla aukomassa vähän väliä sen takia. Saati jos sen saa heräämään "liian" aikaisin, miten paikat kestää jos kaikki otetaan liian aikaisin alakierroksilla. Oma turvansa on tavallaan tuossa normaalissa tyylissä , ja osaahan ihminen potkasta kytkimellä ahtimelle vauhtia Hymyilee leve&#228;sti ei paljoa häviä heräävyydessä enää siinä vaiheessa. Hymyilee

Täytynee vielä tutkia noita vaihtoehtoja kun ostaja tolle s200 olisi joka tapauksessa Hymyilee leve&#228;sti
tallennettu
zamppa
Vieras
« Vastaus #20 : Toukokuu 23, 2010, 07:14:16 »

Kyllä tuota Holsettia kokeilisin jos pitäisi muuttuvageometrisiin sekaantua. Tai sitten laitat kaksi ahdinta. Yli-isonkin saa heräämään kun vähän pienemmällä potkii liikkeelle.  Iskee silm&#228;&#228;

Ja vähintään 12mm linjat laitat. Pienemmillä ei tee mitään.
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #21 : Heinäkuu 09, 2010, 11:11:06 »

Elikkäs.
Kasailuvaiheessa on uusi vaihdelaatikko tuohon kaks sataa viitoseen. Sillä periaatteella että 1.vaihde olisi mahdollisimman pitkä , 2,3,4 olisi lyhyitä ja vaihtovälin kierrokset pysyisi pienenä , vastaavasti viitosvaihde mahdollisimman pitkä , ns ylivaihde ettei peltoreita tarvitsisi matka-ajossa ja tarpeen vaatiessa nopeutta löytyy. Moottori tulee heräämään suht alhaalla ja maksimi kierrokset 5500rpm.

2/3 vaihteistoa on tullut purettua ja laskettua välityksiä niin paljon että pää on jo sekaisin. Tällaiseen lopputulokseen kuitenkin olen tullut että eikös "pienempi" välityssuhde luku vastaa suurempaa nopeutta.
Eli jättöpuolen hammasluku jaettuna vetopuolen hampailla saadaan välityssuhde vai toisinpäin?

Siis perävlityksiä on 2 mahdollista tällä hetkellä.
Hammasluvut:
17*61  ja 19*75
3,588  ja  3,947   perävälitykset  joista tämä ensimmäinen on siis "pitempi" perävälitys?? Vai menikö paljonki perseelleen eli 50/50 Hymyilee leve&#228;sti

Vaihdevaihtoehtoja löytyy lähtien 1:stä:
11*38  ja  11*38     1.vaihde
23*43  ja  20*37     2.vaihde
25*34  ja  27*31     3.vaihde
29*31  ja  37*45     4.vaihde
47*31  ja  37*32     5.vaihde

Siihen tulokseen tulin että jos tuolta alkupään mainitsemastani perävälityksestä otan tuon 17*61 hampaisen 3,588 se on pidempi välitys kuin tuo toinen.
1.vaihteeksi 11*38   3,455
2.vaihteeksi 23*43   1,870
3.vaihteeksi 25*34   1,360  
4.vaihteeksi 29*31   1,069  
5.vaihteeksi 47*31   0,660

niin välitykset olisi perän osalta pitkä , 1 mahdollisimman pitkä , seuraavat 2,3,4 olisi mahdollsimman lyhyitä jättäen viitosvaihteen ylipitkäksi.


http://i597.photobucket.com/albums/tt56/Act10nM4N/Tukholma004.jpg
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2010, 08:33:38 kirjoittanut Act10nM4N » tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #22 : Heinäkuu 09, 2010, 11:35:48 »

Speed=( in Km/h) (RPMM/(Rendd*Rgear))*(((Vd*2.54)+(2*(BmCC*(Bp/100))))*pi)*0,0006

RPMM= RPM in thousand's

Rendd= Final drive, see table

Rgear= Gear ratio of the specific fear

Vd= Rimm diameter ( 14" or 15" probably )

BmCC= Tire measurement in centimeters ( 18,5 or 19,5 )

Bp= Tire thickness (or rate) ( 55 of 50 )

pi= The nice scientific number from about 3,1416

Tällä kaavalla 5000rpm , 5vaihteella , 195/50R15 renkaalla nopeudeksi  229,24 Eli riittävästi

Edit: Vaihteisto mission kompleted
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2010, 11:39:37 kirjoittanut Act10nM4N » tallennettu
zamppa
Vieras
« Vastaus #23 : Heinäkuu 09, 2010, 05:46:07 »

Tuossapa ihan laskuri niin ei tarvii päätään vaivata tuommosella monsteri-kaavalla.  Virnist&#228;&#228;
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #24 : Heinäkuu 09, 2010, 09:28:35 »

Tuossapa ihan laskuri niin ei tarvii päätään vaivata tuommosella monsteri-kaavalla.  Virnist&#228;&#228;

liian helppoa omistaakseen peugeotin , kaikkihan sen tietää Hymyilee leve&#228;sti

Mutta jees, saman tuloksen antaa Hymyilee
tallennettu
zamppa
Vieras
« Vastaus #25 : Heinäkuu 10, 2010, 12:25:59 »

liian helppoa omistaakseen peugeotin , kaikkihan sen tietää Hymyilee leve&#228;sti

Olinpa tyhmä kun tuo ei tullut mieleen.  Cool

Mutta onko edennyt mitenkä koneen puolesta?
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #26 : Heinäkuu 10, 2010, 08:32:10 »

Konepuoli vielä pimennossa budjettirahaston vajottua.
Tällä hetkellä hommattuna tilapäiskoneeksi -96vm XUD9TE DHX moottori joka läpikäyty hiljattain.

Tilapäiseksi koska ikinähän ei tiedä vaikka tämä vanhuksen sisältämä 1.9 imudiesel moottori joskus 660tkm kohdalla vaikka heittää veivit ja pikaisesti moottori tarvitaan että töihin päästään.

2.1 XUD11ATE moottorin rakennusvaihe on menossa alakerran puolella. Lohko priimakunnossa ja ainoa mitä puuttuu on kunnon kiertokangen laakerit. Tämän moottorin kansi paska,joten tietään tämän lohkon päälle se ei löydä.

Uusi kansi vielä arvoitus kunnes saadaan seuraava moottori pihaan ja kannen irroituksen jälkeen ehostus tottakai.

Itse korin puolella tilanne on se että aiemmin hankitut puskurit vaihtuivat tyylikkäimpiin vanteisiin. Tilalle tulee joko alkuperäiset puskurit takaisin tai sit ei mitään ja peltiä.
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #27 : Heinäkuu 10, 2010, 08:36:44 »

Ei muutakuin Holsetin muuttuvageometrisia ahtimia kokeilemaan. Garretti kannattaa kerralla unohtaa.. Mutta tuolla 2260-sarjan Garretin vnt-ahtimilla ovat lähennelleet 1.9tdi:ssä 300hp useampaan otteeseen, ja on se lie ylitettykin tuolla ahtimella. Herääminen on  suht hyvää suoraruiskussa, esikammiossa lie hieman parempi. Mutta kyllä tuo pakopuoli alkaa pieneksi käymään lähempänä 300hp. Ja se ohjauksen rakentaminen...  Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n

Tuosta pumpusta... Tee se governori jäykäksi ja pistä _riittävät_ polttoainelinjat sopivalla siirtopumpulla. Linjojen kanssa ei oikeastaan voi yli ampua. Mitä isompi, sen parempi. Polttoaine näissä loppuu 4000rpm jälkeen pikkuputkilla(<10mm).

Tämä asia käytiin läpi Proturbon jätkien kans siinä määrin että kun tilausnappulan alla luki "2490€" jätettiin napin painaminen sikseen. Kyseessä siis uutta "muuttuva solainen" VGT ahdin , HE300.
Ei vielä noilla hinnoilla Hymyilee leve&#228;sti
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #28 : Heinäkuu 22, 2010, 07:19:22 »

Jaahas. Alku oli todella paha , työtä tullut tehtyä puolin jos toisin. Puskurit ja listat oli irti ja aluspuolet kuten myös pohja sai uuden massa kerroksen ja kiveniskeymä alttiit kohdat happopohjaa + epoxia+massaa.

Vetokoukunkin asentaa näpäytin, ja vielä irroitettavan mallin Virnist&#228;&#228;


Tässä ollaan menossa :
http://i597.photobucket.com/albums/tt56/Act10nM4N/22072010408.jpg
http://i597.photobucket.com/albums/tt56/Act10nM4N/22072010407.jpg
http://i597.photobucket.com/albums/tt56/Act10nM4N/22072010406.jpg

Listat vielä ruuveilla varmistukseksi kiinni kunnes liima varmasti kuiva.

Puskureista poistettu lasinpesurit , listoja ei enää tule, vaan kiinnitys on mallia "ei ikinä irti" liimalla jonka nimen jokainen tietää Hymyilee leve&#228;sti
Listaurat saa väistyä ja siloitellaan pikkuhiljaa kaikki urat/kolot pois.
Helmalevikkeet ois kivat jos jollakin sattuisi olemaan normaaliin ulkonäköön passaavat.

Seuraavaksi käydään alustan kimppuun maalaus suunnitelmien ohella. Moottoriksi muodostuu tällä hetkellä toistaiseksi -96 vm 1.9 DHX remontoituna, paremmalla pumpulla ja tyypillisesti s200 varustettuna , katsastusta varten . Katsotaan myöhemmin sitä 2.1......
Samalla uusi välitetty laatikko ja uusi Techniclutch asetelma+sintteri löytää tiensä konehuoneeseen. Ylimääräiset sähköt napsitaan pois ja uusi johtosarja rakennetaan samalla.
Siitä piakkoin lisää
*vink* kone on jo kasassa
 Cool
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2010, 08:40:01 kirjoittanut Act10nM4N » tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #29 : Elokuu 09, 2010, 12:01:27 »

väliaika kahvia ja pullaa :

1.9 unohdettu
Moottoriksi iskeytyy mustan farkun 2.1 . Lauantaina potkastiin pois ja pitää alkaa valmistelemaan 205 keulille pikkuhiljaa. Täytyy tietenkin perus katsaus tehdä että kaikki on kunnossa sisuskaluissa...

Viime torstaina keula sai uutta palikkaa siinä määrin että kolinat loppuivat siihen paikkaan.
Alatukivarret (kiitokset Ruusperille) , koiranluut, iskarin yläkumit+laakerit ja jouset. Kaikki muu olikin sitten kunnossa.
Täytyisi vielä taka-akseli saada levyjarrullinen tahi mahdollisesti kynkät jos ne vaihtamalla pelkästään saa menemään(?)

tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!