Sportpug.com Arkistofoorumi
Syyskuu 19, 2019, 01:47:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä keskustelufoorumi on suljettu, uusi foorumi osoitteessa http://www.sportpug.com

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mimmin Elämää!  (Luettu 17237 kertaa)
Samsune
Vieras
« : Marraskuu 11, 2009, 01:17:58 »

En nyt tiedä onko oikea paikka tälle mutta kuitenkin..

Aloitetaan alusta.

Tuli tuossa elokuussa ostettua 405 Mi16 vuosimallia -89 itselleni syntymäpäivälahjaksi. Pitkään sellaista jo halunnut ja sitten päätin repäistä ja ostaa. Selailin myynti-ilmoituksia ja sitten tuli eteen pari kappaletta sopivan hintaisia vastaan ja vielä suht läheltäkin vielä. Ei siis muutakuin rahat taskuun ja nokka kohti Lahtea.

Ensimmäinen Mi oli grafitin harmaa jonkun teinin raiskaama yksilö. (tuplaputkea joka roikkui, takavalojen välinen paneeli oli mattamusta jossa itsetehty leijonalogo yms) Kone kyllä kävi ja kukkui, mutta sisusta aivan täynnä pieniä reikiä (tupakoitu sisällä) ja muutenkin repeillyt. Takapenkillä joku oli koittanut grillata makkaraa, ainakin olettaisin kun penkki keskeltä palanut.  Järkyttynyt
Takapenkin jalkotila näytti siltä kuin joku olisi nylkenyt koiran sinne. Ainuttakaan kaiutinta paikoillaa kaikki REVITTY irti, soittimen johdot poikkastu siitä mistä helpoiten saatu. Virtalukko aikalailla mennyttä. Eikä ainuttakaan avainta ovien lukkoihin.

Joku varmaan ajattelee että entäs ulkopuoli?
NOh etupuskurin alahelma puoliksi revennyt, sivuhelmat osittain kiinni ja takapuskurissa halkeamia.
Elikkä tämä yksilö jäi pois laskuista.

Sitten seuraavan luokse. (tämän siis ostin)
Punainen vasta pesty ja vahattu yksilö. Ensin tietenkin tarkistettiin ulkopuolisesti ettei ruoste-/kolarivaurioita. Hyvältä näytti vaikkakin Apukuskin puolen ovet selvästi vaihdettu hiljattain.
Ovet auki ja sisustan kimppuun. Kuskin penkissä ja kojelaudassa olevia reikiä lukuunottamatta suhteellisen virheettömän näköinen.
Tässä vaiheessa näytti jo hyvältä ja sitten olikin vuorossa koeajo. Avain virtalukkoon ja .. EI MITÄÄN. ei inahdustakaan. Akku ihan finaalissa. Apuvirtaa toisesta autosta ja kone tulille.
Mikä ihana ääni, kone kävi eikä kuulunut ihmeempiä ylimääräisiä kolinoita. Innolla jo odotin koeajoa.
Takaisin tullessa sitten alkoikin vikalistan selvittäminen. Etujarrut kierot, oikea etupyöränlaakeri kulunut, lämppäri puhalsi pelkkää kuumaa, peruutusvalot eivät toimineet yms pientä. Kuitenkin helppoja vikoja korjata joten hinnaksi tuli sitten tinkaamisen jälkeen 650euroa(ehkä liikaa mutta..)

Onnellisena omistajana sitten korjailemaan havaittuja vikoja. Eteen uudet levyt ja palat sekä jarrusatuloiden puhdistus ja sylintereiden herkistys. Eteen samalla uudet laakerit. Huomatessani että taka-akselista kuuluu myös laakerin rohinaa päätin käyttää autoa läheisellä korjaamolla. Tuttu mekaanikko huomasikin vian olevan vain ulompi laakeri ja lupasi myös vaihtaa sen.

Tämän jälkeen pitikin asentaa edes joku soitin autoon. Päätin sitten vetää uudet johdot etu- ja takakaiuttimille sekä subbarille valmiiksi virtajohdot. Purkaessani jalkalistoja ajattelin tarkistaa samalla mitä takapenkkien alta löytyy. Huh Hiirenpesähän sieltä löytyi..  Järkyttynyt
Hiiren ajoin käpälämäkeen ja tietenkin puhdistin roskista.
Jalkalistojen alta löytyi sitten seuraavia ylläreitä: Johtoja jotka eivät mene minnekkään ja joita katkottu mistä sattuu, sekä useampia johtoja aikaisemmille kaiutin virityksille.
Eteen asensin Focalin erillissarjan ja taakse caliberin 6x9 (eivät kalliit mutta toimivat)
Kasauksen jälkeen menikin taasen pari viikkoa loistavasti kunnes..
Lämppärin kenno vuoti vedet sisään. ---> Vaihtoon siis.

Vaihdettuani kennon lisäsin jäähdytinnesteitä ja taasen kovaa ajoa. Kunnes noin 200km jälkeen väläytti jäähdytinnesteen olevan lopussa. Lisää nesteitä siis ja sama homma.
Nesteet eivät tulleet ulos eivätkä myöskää sisään. Öljyn seassakaan ei ollut ylimääräistä.
Josta heräsikin epäilys että kansipahvi sanonee sopimuksensa irti piakkoin. Joten ei kun auto taasen tallinpuolelle ja purkuun.

Kansi irti ja mitäs sieltä löytyikään... Kannentiiviste ihan korppuna ja halkeillut kuumuudesta. Kannen vedenkierto suurimmaksi osaksi tukossa. Sylinterien ympärillä parin millin paksuudelta jtn moskaa.

Eilen sain vietyä kiireiltäni kannen koneistamolle josta annettii korjausarvioksi n. 250-360e jos selviää pelkällä suoristuksella ja venttiilivarrenkumien uusimisella.
Tänään sitten muutamaan otteeseen tullut koneistamolta puheluita. Venttiilivarren ohjurit uusittava sekä koneistettava, myös muutama pakopuolen venttiili vaihdettava (niiden ollessa VÄÄRIÄ?  Huh )  Järkyttynyt
Lisää kuvia @    http://s715.photobucket.com/albums/ww159/samsune/Mimmin%20remppa/

Edit: lisäsin kuvia
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2009, 06:52:14 kirjoittanut Samsune » tallennettu
atsinisalo
Vieras
« Vastaus #1 : Marraskuu 11, 2009, 01:54:31 »

Kuulostaa kyllä ihan ns. normaali mimmiltä joka on taivaltanut matkaa vaihtelevilla omistajilla/asentajilla.

Tsemppiä sinulle , kyllä siitä vielä peli tulee Iskee silmää
tallennettu
pugnisti
Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2009, 02:12:02 »

Aika kova hinta pyynti venttiilinvarren kumien vaihdosta ja kannen oikaisusta. Täälläpäin kannen oikaisu maksaa n.40-60e ja kumit asennuksineen ehkä toisen mokoman.
Vertailuna omasta mi kannesta vaihdettiin kaikki pakoventtiilit+ohjurit, hiottiin kaikki 16kpl seetiä ja säädettiin venttiilien pituus, uusittiin kumit sekä tietenkin kansi oikaistiin. Hinta oli 500e. Kannattaa pyytää hinta-arvio ennenkuin tulee ryöstetyksi.

edit: Muutenhan tuo kuulostaa ihan normaalilta pösönomistajan arjelta  Virnistää Nyt kun saat auton ajoon, niin seuraavaksi se sylkee öljyt mittatikun reiästä jossain keskellä ei mitään. Sen jälkeen katsastusmies sanoo, että käsijarru ei pidä. Tällävälin on koiranluita vaihdettu jo muutama.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2009, 02:15:29 kirjoittanut puginisti » tallennettu
ajh-86
Vieras
« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2009, 03:03:24 »

Offtopic:

Olitkos tänään Porvoon Raskasosassa hakemassa tuohon mimmiin virranjakajaa?? Ohimennen satuin kuulemaan kun puhuit siinä vastaavasta kansirempasta Hymyilee leveästi

Mutta asiaan.. Onnea projektiin.. Kyllä siitä peli vielä tulee =)
tallennettu
Samsune
Vieras
« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2009, 03:30:05 »

Kyllä minähän se siellä Virnistää Virranjakajaa hakemas.

Ja siis tosiaan tuohon kannen työstöön kuuluu kokonaan läpikäyminen. Seetit, venttiilit, nokka-akselit, mittaukset, pesut, kanavien laitto, koneistukset yms. Tais tulla sanotuksi vähän huonosti tossa Hymyilee leveästi
Niin ja unohtu mainita että alapallotkin vaihdoin eteen.

Hommassa ketuttaa se et ton piti olla käyttöauto eikä projekti  Virnistää
Ku tarttis alkaa laittaa tota 106 ens kevättä varten ku pitäs seki maalauttaa   Pyörittää silmiään
tallennettu
jc mi16X4
Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2009, 03:39:27 »

Tänhän voisi melkein tuonne projektipuolelle siirtää.

Onneksi mä aikinaan löysin ja ostin tuon oman nelikon, joka on raiskaamaton ja erittäin hyväkuntoinen.
On se vaan kiva toi Mi omistaa, tahtoo vaan nykyisin ja on jo pidemmän aikaa ollut kaikki myytävät Mi:t useampaan kertaan raiskattuja yksilöitä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2009, 03:52:08 kirjoittanut Jacke » tallennettu
Antti O
Vieras
« Vastaus #6 : Marraskuu 11, 2009, 03:57:22 »

Onneksi mä aikinaan löysin ja ostin tuon oman nelikon, joka on raiskaamaton ja erittäin hyväkuntoinen.
On se vaan kiva toi Mi omistaa, tahtoo vaan nykyisin ja on jo pidemmän aikaa ollut kaikki myytävät Mi:t useampaan kertaan raiskattuja yksilöitä.

Tässä juuri syy miksei noita vanhempia erikoisautoja kannata Suomesta edes katsella. Aika, suola ja huono pito ovat tehneet tehtävänsä.
tallennettu
sami81
Vieras
« Vastaus #7 : Marraskuu 12, 2009, 10:37:28 »

Kuulostaa niin tutulta Virnistää Virnistää Virnistää mutta satasella saa satasen auton.

Oma 405 on ollut liki samanlainen tuhkimotarina ja onhan se nyt ulkokuorta lukuun ottamatta tehty täysin uusiksi paria pikkudetaljia ja maalausta lukuun ottamatta. Nyt kelpaa ajella kun tietää, että liki kaikki on uutta Virnistää
Mä lopetin kuittien keräämisen siinä 6000 euron jälkeen (auto ollut 9 vuotta mulla) ja ainoa minkä olen teettänyt ulkopuolisella (valitettavasti) on edellinen taka-akseli.

Olihan toikin käyttöauto mutta harrasteautolta se tuntui. Opinpahan autojen tekniikasta ja rakenteesta jotain ko. auton takia ja on noi rahat takaisin tullut kun olen "saanut" korjata koko lähipiirin autoja.

Ei muuta kuin nokka kohti uutta hinausautoa Cool
tallennettu
Samsune
Vieras
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2009, 11:03:07 »

Juuh kyl sen jotenki arvasinki et jotain joudun tuohon korjaamaan. Olihan se kuitenki alle tonnin auto, mutta en ajatellu kyllä noin paljoa vielä tekeväni siihen. Ajatus oli pitää talven yli käyttöautona ja sitten ens kesän aikana purkaa atomeiksi ja silloin sitten tehdä tuo moottoriremppa kokonaisuudessaan.  Virnistää  Virnistää  Virnistää
Tais ranskatar olla vaan erimieltä mun kanssa ja toivoo "hellää" hoitoa jo aikaisemmin  Iskee silmää.
Huomenissa pitäis saada haettua kansi koneistamolta ja viikonlopun aikana sitten kasaan.

Nii joo jos joku on sitä mieltä että tämä kuuluu enemmän tuonne projekti osioon niin saa siirtää, mutta tuossa eilen sitä pähkäilin ettei tämä ihan tainnut täyttää niin sanotun projektin määreitä. Enemmän tämä on vain tälläistä "avautumista".  Pyörittää silmiään
Toivon todellakin ettei tämän remontin jälkeen tulisi ennen kesää mitään eteen.. (KOPUTTAA PUUTA JA KOVAA)  Virnistää Virnistää

Ja mitä tulee tuohon rahan kulutukseen niin en itsekkään ole paljoa kuitteja kehannu kattella tuon 106 rojektin kanssa. Jossain välissä tein sellasen pikasen katselmuksen niin oli jtn 3,5-5k€ mennyt.  Vaikenee  
tallennettu
sami81
Vieras
« Vastaus #9 : Marraskuu 12, 2009, 11:17:41 »

Kyllä rahankäyttö menee pösöjen kanssa siihen tyyliin, että toista on mutta ei toista tai toinen on mutta ei toista Virnistää
tallennettu
BlueLion
Vieras
« Vastaus #10 : Marraskuu 12, 2009, 01:20:28 »

Tässä juuri syy miksei noita vanhempia erikoisautoja kannata Suomesta edes katsella. Aika, suola ja huono pito ovat tehneet tehtävänsä.

Samanlaisia pommeja teknisesti sitä on keski-euroopassakin MUTTA kyllä siellä korit on paremmassa kuosissa kuin täällä, kun monessa paikkaa ei suolata.

Suomestakin välillä löytyy Helmiä mutta monesti ne päätyy sioille kuin harrastajille.

Mitä pösöihin tulee niin kyllä niissä aina "pientä" näpräämistä löytyy. Virnistää Mutta satasella ei saa kuin satasen auton se on muistettava.

tallennettu
tsuupparu
Vieras
« Vastaus #11 : Marraskuu 12, 2009, 06:01:43 »

Kuullostaa kyllä pelottavan tutulta! Taisin itsekin käydä katsastamassa jopa samat autot, ainakin sattuisi "tuntomerkit" kohdalleen, oli molemmat lahdessa myynnissä silloin kun itse päätin pösön hommata! Jätin kyllä kummatkin paikoilleen!

Itse ajoin n.1000km tämän yksilön takia jonka ostin! Ensin kuitenkin tuli kierrettyä yli 300km suuntaansa "hyvän ja hienon" yksilön takia, paikan päällä olin tupakin verran kunnes kiitin rehellisyydestä puhelimessa, 3krt viikon aikana soittelin autosta ja myyjä kehui kuinka hyvä ja öljyä vuotamaton yksilö on kyseessä! Eipä ihan puheet ja auto kohdanneet!

Sieltä samoilla lämpösillä ajelin sitten katsomaan n.320km päähän katsomaan toista, jonka sitten ostin n.24.00 aikoihin pimeältä parkki paikalta! Hinnan sain omasta mielestäni kohdalleen ja koeajon jälkeen tinkasin lisää! Kaupat tuli ja kotiin matkaa  n.300km!

Kaveri joka oli mukana matkassa alkoi jo pyöritellä päätään, kun 500e-1000e auton takia ajeltiin tovi jos toinenkin!

Seuraavana aamuna sitten jännityksellä tutkimaan autoa lisää! Tällä kertaa olikin myyjä ollut rehellinen ja mitä sen mitä itse päättelin koeajolla korjaus tarpeita pitivätkin paikkansa! Mitään ihme ylläreitä ei ole vieläkään oikeastaan tullut eteen! Tosin varaosiin on mennyt jo enemmän rahaa kuin mitä itse auto maksoi, mutta harraste auton ostinkin! Paljon on vielä tekemistä, mutta on pösö jaksanut jo 5000km kuljetella minua töihin ja hupiajoja!

tallennettu
vpk
Vieras
« Vastaus #12 : Marraskuu 12, 2009, 11:13:31 »

http://www.youtube.com/watch?v=hqQFGYWgUjU&feature=related
tallennettu
Juuso
Vieras
« Vastaus #13 : Marraskuu 12, 2009, 11:53:35 »

Ja tähän pätkään joku noheva tekee tekstit, samoin kuin Pensseli-Setään...
Tyyliin, tämähän raiskaa mun Hondan, on niin ruosteeton... Virnistää
http://www.youtube.com/watch?v=ezz0Msv8JJE&NR=1
tallennettu
Juuso
Vieras
« Vastaus #14 : Marraskuu 13, 2009, 12:40:02 »

No, vuodatetaan nyt tähän, kun mulle ei (koputtaa puuta...) ole sattunut yhtään oikeesti huonoa Mimmiä...
Pösöjä ollut kyllä useita, mut näissä kait käynyt tuuri...

Eli ekan hankin vuonna 2000, oli ollut edellisellä yli 9 vuotta, taisin olla neljäs omistaja. Vm 87 on, ja ihan ekoja Suomeen tuotuja. Edelleen mulla projektina, nyt taitaa olla 250tkm mittarissa. Oottaa mökillä päätöstä urpotuksesta, tai muusta... Koneella ajettu täyden rempan jälkeen joku 30 tkm, maksoin siitä konerempan kuitit...

Nykyisen käyttiksen hain ensin mökkimatkalta sattumalta Broidille, joka sai Mimminsä (sekin pikkuvikaisena hankittu... 500 egee maksoi, pikku jarrurempalla leimattu lähes 500tkm ajettu, ja hyväkuntoinen. Tais olla joku 40000 markalla kuitteja mukana, myös koneremppa tehtynä...) nokkaan jarruttoman mopon kolmion takaa juhannusaattona. Bongasin nettiautosta, ja kun oli matkanvarrella, niin kävin koeajamassa. Oli selvästi myynnissä, kun sattui toimimaan just silloin... Vikana kammenkulma-anturin ohjaustehostimenhihnaan hinkkautunut anturinjohto. Lisäksi apparinpuoleinen moottorinkannatinkumi oli irti, ja täristi runkoa vasten. Näitä vikojahan en tietenkään kertonut myyjälle huomanneeni, ja käytiin pikaisella lenkillä, jonka jälkeen naama valkoisena totesi, että sä oot tainnut ennenkin tälläisellä ajella lujaa... Virnistää
800 egee tarjosin, kun nopeet kaupat halusi ja suostui kauppaan, saatiin ihan uudet talvirenkaatkin samalla mukaan.

Sittemmin Broidi halusi farkun, ja osti Faijaltamme 306 kulkineen, ja Mimmi siirtyi mulle Broidin 320 euron velkojen maksuna... Toki Faijakin antoi 306 lähes ilmaiseksi broidille...

Käyttikseen tuli alle kimppatilaus coilarit alle 200 egen hintaan, ja palloja/puslia oon vaihtanut siihen ainakin 200 egellä. Uudet kesärenkaatkin ostin keväällä 360 eurolla, ja kaikki jakopäärempan kilkkeetkin kustansivat Kai Knuutilan lopetusmyynnistä muistaakseni 70 egen luokkaa. Mökkimatkaa tulee ajettua, joten neljät öljyt ja suodattimet oon parin vuoden aikana vaihtanut kanssa. Ja muutamia pikkupalikoita, kuten öljynpaineenanturi, joka alkoi pukata öljyä ulkoilmaan.

Eli mun mielipiteeni on, et jos itse viittsii huoltaa ja vähän nähdä aikaa, niin nää on ihan ilmaisia autoja. Lisäksi ajettavuudeltaan peittoavat melkein kaikki nykyautot, ja teho/painosuhteessa ei tartte jäädä ihan joka perhevessalle jalkoihin. Kulutus toki on keskimäärin kympin luokkaa, mutta säästyypähän kaskottomuudessa, arvonalenemisessa, lainankoroissa, huolloissa, ja hankintakustannuksissa se takas moninkertaisesti.

Tää on siis sen rahattoman ja Pösöllä ajavan mielipide, jonka rahat kuluu loppujenlopuksi aivan muuhun, kuin autoiluun...

Toki ollut mullakin monta muuta pösöä, mut sama kaava toiminut niihinkin. Esim. edellinen 309 getari oli käyttökustannuksiltaan halvin auto ikinä, mökkimatkaa ja muita ajoja tuli lähes 150tkm ajettua, ja kuluja tuli varmaan joku 2500€ kaikkineen. Ja sekin kosla vielä palvelee pienimmän broidin autona, ja maksoi siitä 500 egee... Virnistää

Pösöjä en siis ikinä vaihda... Hymyilee

P.S. Vaikka isänpäivä jo meni, niin kiitti vaan Faijalle, joka aikoinaan ajoi jokkista ja ralliii... Siltä oppinut mekkaamaan/ajamaan autoja ja sit niitä itse opettanut broideille...

Edit: Jatketaan vielä...
Faijalla ollut 205 1,9 getari aikoinaan uutena alla sponssina, ja omisti yhden hienoimmista getareista lelunaan vielä pari vuotta sitten, kunnes takanaolija tuli konttiin... Hankki sitten Saksasta V70 Vulvan. Tuon tuliaisen jälkeen siirtyi siis tuo 306 broidille.
Viime kesänä isukki joutui lainaamaan mun Mimmii mökillä Savonlinnan reissuun. Ihmetteli, miten ihmeessä voi pösö tuntua noin kivalta... Vanhana kilpakuskina hyväksyi homman alustan ja painon piikkiin... Punnittuna kaikilla ilmastoinneilla ja lisä/turvavarusteilla Saksan Vulva painoi 500 kiloo enemmän, kuin vanha Mimmi... Ja vaikka tehoo onkin siinä Vulvassa enemmän, niin ei ollut niin ripee... Ja erityisesti tykkäsi siitä kierrosherkkyydestä verrattuna nykyautoon.

Tietysti ärhäkkäät äänet hämää kierroksilla, mutta siltikin sai kovasti tyydytystä ohitellessaan... Ja eihän noi Mimmit oikeesti mihkään kulje... Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2009, 01:48:26 kirjoittanut Puhi » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!