Sportpug.com Arkistofoorumi
Kesäkuu 19, 2019, 10:55:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä keskustelufoorumi on suljettu, uusi foorumi osoitteessa http://www.sportpug.com
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 205 1.9 GTi -88 Entisöinti  (Luettu 5803 kertaa)
marko_137
Vieras
« : Heinäkuu 31, 2010, 11:56:09 »

Hei...

Taas heräsivät leijona vainut ja pihaan saapui juhannus viikolla jo monen vuoden tauon jälkeen 205 Gti. Hymyilee Tämä auto nyt sitten olisi tarkoitus entisöidä ja projektin kulkua yritän päivittää parhaani mukaan.

Ja sitten asiaan. Autohan oli todella halpa. Siitä joutui köyhtymään vain muutaman satasen kun kuitenkin mukana tuli uudet talvirenkaat ja lähes uudet kesärenkaat orkkis aluilla. Auton mukana tuli myös Supersport alustasarja, Defa hälytin, toiset orkkis penkit ja koneella oli ajettu vain 50 000km. Huono puoli vaan että siinä oli öljyt ja vedet sekaisin.

Projektihan alkoi jo seuraavana päivänä siitä kun auto haettiin. Eli moottori auki. Ja sehän oli oikeasti rempattu. Kaikki oli uutta mutta oli sitten säästetty vähän väärässä kohdassa eikä sylinteriputkien alapään tiivisteitä oltu uusittu ja sieltä meni sitten nesteet sekaisin. Noh, uudet tiivisteet joka paikkaan, kevyt venttiilien hionta ja savut tuli keskiviikkona ja auto oli torstaina katsastettu kun sunnuntai yönä se oli pihassa 24.00 ja töissäkin piti käydä välissä.

Tällä hetkellä se on ollut ajossa kakkos autona ja tarkoitus olisi rueta tekemään pohjia että saisi pösö uutta väriä niskaan.

Tässä kuvia tämän hetkisestä tilanteesta:

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0135.jpg

Konepellistä lakka hilseillyt irti.

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0136.jpg

Kuskin ovi alkanut ruostumaan mutta onneksi löytyi keskusvarastosta vielä ehjät ovet. Virnistää

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0134.jpg

Takanurkkaan joku tehnyt (yrittänyt tehdä) vähän kitti hommia kun on tullut monttu. Kaikki revittävä irti ja yritettävä suoristaa ensin.

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0139.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0138.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0137.jpg

Auton yritän pitää siis parhaani mukaan alkuperäisenä. Ehkä joitain pieniä asioita saattaa muuttua mutta ei paljon. Edelliset 205:et kun on kaikki olleet Squirtattuja ja ahdettuja niin nyt voisi yrittää pärjätä vaikka vaparillakin ja jos sisustakin pysyisi paikallaan niin ei olisi talvella niin kylmä. Virnistää
tallennettu
murkkis
Vieras
« Vastaus #1 : Heinäkuu 31, 2010, 07:20:26 »

Noniin, onpas komia menopeli! Mitäs, mennäänkö getarin kanssa samalla värillä vai muuttuuko vallan väri?

Siistin oloinen hankinta! Onnea sen kanssa!  Iskee silmää
tallennettu
marko_137
Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 31, 2010, 07:46:19 »

Väri pysyy vakiona mutta ehkä jotain pientä piristystä siihen tulee. Suunnittelin että teippauttas kylkiin vaikka 205 GTi tarrat tai jotain siihen suuntaan...

Äsken innostuin ja korvasin tuon murina paketin alkuperäisellä ilmanputsarilla jonka käytin lasikuulapuhalluksessa ja maalasin sitten mustaksi. Helppoa kun on jäänyt noita osia. Virnistää

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0142-1.jpg

Vanha lämpöä talteenottava viritys:
http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0140.jpg

Uusi (orkkis):
http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0143.jpg
tallennettu
marko_137
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2010, 05:31:51 »

Eilen sitten sanoi kytkin itsensä irti ja eikun laatikko pois. Yllätys oli kun huomasin että kytkin oli aivan uusi joten luistaminen johtui aivan eri syystä. Joku ilmeisesti tehnyt joskus laatikko remonttia ja unohtanu simmi rikan kytkin akselilta pois joten päittäis välystä oli n. 5-10mm... Virnistää Ihmettelinkin että miks laatikko vähän ujeltaa.  Järkyttynyt

Kytkin akseli oli sitten syönyt stefan ja työnti sitä kautta öljyt levylle. Nyt olisi sitten kaikki uudet osat paitsi lodjun laakerit kun yllättäen meni tilaus tavaraks. Laitan kuvia laatikosta myöhemmin. Yllättävää ettei ollu menny vielä yhtään ratasta.

Samaan projektiin sitten murrosten kumit vaihtoon ja vaihteen siirtäjän L-raudasta pala pois niin saadaan vaihdevälit kuntoon.

Tässä vielä linkki ohjeeseen mikä mulla on:

http://www.205gti.com/techquickshiftUK.htm
tallennettu
marko_137
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2010, 09:29:10 »

Muistaako muuten kukaan kummanko vetarin sisemmässä murroksessa piti olla se jousi kun oma muistikuva on että pitemmässä mutta siellä ei ollut sitä...
tallennettu
Benkku
Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2010, 01:15:44 »

Molemmissa akseleissa on sisäpään triboidinivelessä, akselin pituussuuntaisen liikkeen rauhoittava jousi.
tallennettu
NALLI
Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2010, 04:19:20 »

Juuri hiljattain vaihdoin kaikki nuo suojakumit ja vain kuskinpuolen sisäpään nivelestä löytyi jousi.
Molemmat vetoakselit ovat todennäköisesti alkuperäisiä.
tallennettu
Benkku
Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2010, 05:07:24 »

Ainakin tuossa omassani on kummassakin sisänivelessä. Myös  muissakin malleissa (309, 405, 605) joissa sama nivel, on ollut.
tallennettu
marko_137
Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2010, 07:08:44 »

Ok. Hankala nyt päättää. Mulla taas omien muistikuvien mukaan oli jossain 205:ssa siellä apparin puolen nivelessä se jousi mutta taidan jättää noin että vaan kuskin puolella on.
tallennettu
turtana
Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2010, 08:53:22 »

omassa toosassa (309) gti:n akseleissa ei sisemmissä kummassakaan jousia, sisempi tripodi on tyssätty  booreilleen, ulommassa nivelessä pyöreä C rengas  akselissa ja purkaantuu sitäkautta auki.
tallennettu
Benkku
Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 04, 2010, 09:36:08 »

Noissa jousellisissa on sisänivelen triboidi irroitettavissa akselista, eli seeger rengas irti ja lähtee kevyesti naputtamalla.
tallennettu
marko_137
Vieras
« Vastaus #11 : Elokuu 08, 2010, 11:09:57 »

Nyt on sitten voimansiirto puolikin ehostettu. Muokkasin vielä ns. sivuttais liikettä kepistä lyhentämällä laatikossa olevaa siirto tankoa ja vaihteista tuli todella hyvät.

Tässä kuvia vivuista:

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0153.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0156.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0157.jpg

Hieman öljyinen vanha kytkin:

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0146.jpg

Varaosa lodju ja uus melkein jo kasassa:

http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0159.jpg


http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0160.jpg

Ja samalla vaivalla vielä uudet murroksien kumit:


http://i8.photobucket.com/albums/a18/Herpertti/Peugeot%20205%20GTi/IMAG0163.jpg

Varastoa tutkiessa löysin vielä varaosa laatikosta 7 hammasta tiheämmän perän joka oli tietenkin pakko laittaa ja vielä 1.6´Gti:n vauhtipyörän. Piristi kyllä huomattavasti kiihtyvyyttä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2010, 11:11:27 kirjoittanut Tuunanen » tallennettu
Antti K
Vieras
« Vastaus #12 : Elokuu 09, 2010, 09:05:59 »

Mukavan näköistä jälkeä!
Onko 1.6 vauhtipyörä paljonkin kevyempi? Mikäs perävälitys sinne nyt tuli?
tallennettu
marko_137
Vieras
« Vastaus #13 : Elokuu 09, 2010, 01:08:27 »

Mukavan näköistä jälkeä!
Onko 1.6 vauhtipyörä paljonkin kevyempi? Mikäs perävälitys sinne nyt tuli?

Kiitos.

Itse en punninnut vauhtipyöriä mutta uskoisin että useamman kilon kun 1.6:en vauhtipyörässä on ne kevennys montut siinä levyn puolella ja 1.9:n vauhtipyörä on ihan tasainen. Ja sorvari otti levyn kosketus pinnasta vielä 0,5mm pois.

Voin laskea sen välityksen kunhan käyn tänään vielä pajalla ja katson montako hammasta siinä vakiossa oli. Sen kuitenkin muistan että uudessa perässä on  7 hammasta enemmän.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2010, 01:14:50 kirjoittanut Tuunanen » tallennettu
marko_137
Vieras
« Vastaus #14 : Elokuu 10, 2010, 05:09:20 »

Korjaus edelliseen!!!

Uudessa perässä oli siis kahdeksan hammasta enemmän eli:

vakio: 16x59 - 3,6875

uusi: 16x67 - 4,1875

Tuota perää löytyy lähes kaikista 1.6L 405:sta. Kiihtyvyys on aika mukava mutta välitykset loppuu n. 210km/h tienoilla (mittarin mukaan). Tosin eihän suomen tieliikenteessä sellaisia nopeuksia edes tarvita... Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!