Sportpug.com Arkistofoorumi
Toukokuu 31, 2020, 10:07:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä keskustelufoorumi on suljettu, uusi foorumi osoitteessa http://www.sportpug.com
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Paine vuotoko? 1.9 td, 306  (Luettu 7163 kertaa)
punssi
Vieras
« : Elokuu 16, 2010, 08:07:07 »

Onko kellään ollut ahtopaine vuotoja tuommosessa pösössä?
Tai tarkemmi että missä päin oli vuoto? Lemmarit on tiukalla sen kerkesin tarkistaa. Pieni suhina tunnostaa kuuluvan. Ilmeisesti aikasempi omistaja on tulpannu hukkaportin letkun näytti siinä sen verran ruosteinen lemmari olevan. Paineet kyllä nostaa hyvin, mutta jämähtää kun seinään 0.9 kilossa. syöttöä on lisätty 10min ja oli tarkotus nostaa vähän ahtopaineita, mutta eipä niitä vielä oikeen saa nousemaan. Hymyilee leveästi
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2010, 06:48:07 »

Onko kellään ollut ahtopaine vuotoja tuommosessa pösössä?
Tai tarkemmi että missä päin oli vuoto? Lemmarit on tiukalla sen kerkesin tarkistaa. Pieni suhina tunnostaa kuuluvan. Ilmeisesti aikasempi omistaja on tulpannu hukkaportin letkun näytti siinä sen verran ruosteinen lemmari olevan. Paineet kyllä nostaa hyvin, mutta jämähtää kun seinään 0.9 kilossa. syöttöä on lisätty 10min ja oli tarkotus nostaa vähän ahtopaineita, mutta eipä niitä vielä oikeen saa nousemaan. Hymyilee leveästi
Ei sinänsä täsmää että olisi vuoto. Omassa aikaisemmassa 406 1.9TD:ssä kun oli vuoto, se nousi hieman hitaammin siihen kilon tuntumaan, kun taas paineiden noston yhteydessä alku käytös oli samanlainen mutta kipusi siitä pikkuhiljaa ylemmäs tavoiteltuun 1.5bar. Kun coolerin pään vuodon sai korjattua , olikin ne paineet sitten sen verran että 1.5bar autogauge ei arvoa näyttänyt.

Vuotoa epäilisin sieltä coolerin tuntumasta kuitenkin tai mahdollisesti se tulpattu letku pääsee nyt vuotamaan pihalle ja toimitaan pelkästään hukkaportin kellon jousta vasten.
tallennettu
punssi
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2010, 07:14:45 »

Eli voisko tuon nyt yrittää todentaa sillä että laittas hukkiksen todellakin kiinni pysymään ja tukkis varmasti sen  letkun pään?
Voiko tuota kokeilla esim. paineilmaa käyttämällä jos löytyisi vuotoja.?
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2010, 10:34:47 »

Eli voisko tuon nyt yrittää todentaa sillä että laittas hukkiksen todellakin kiinni pysymään ja tukkis varmasti sen  letkun pään?
Voiko tuota kokeilla esim. paineilmaa käyttämällä jos löytyisi vuotoja.?

Aika rohkeaa se kokonaan jumittaa  Virnistää
Tällöin väännön kohdalla tirahtaa lähelle 1.9-2.3 bar mutta putoaa kierroksia kohti hieman. Pakopaineita ei kannata edes arvailla ennenkuin sylkee jotain pihalle ja alat moottoriremonttiin mahdollisen katkenneen veivin jälkeen.

Helpoin olisi varmaan etsiä se vuoto purkamalla se cooleri pois ja etsiä vuotokohtaa perinteisellä tavalla jos ei päälleppäin näy ulos huohottanutta öljynsekaista ilmaa. Jättää kyllä yleensä ihan selvän merkin mistä vuotaa.

Eli ELÄ JUMITA sitä hukkaporttia kokonaan vaan aloita uusimalla ehyellä letkulla ja mahdollisesti bleedaamalla sitä pikkuhiljaa tarkoitukseen sopivalla venttiilillä niin säästyy suuremmilta äkillisiltä vaurioilta.
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2010, 10:36:00 »

Toki kaikki on tapauskohtaista turbon ja moottorin muusta kunnosta sen enempää tietämättä. (viittaan siihen rikkoutumiseen exc) kuten myös paineisiin
tallennettu
Divine--
Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2010, 12:54:05 »

Coolerin ja imusarjan välinen liitoskohta on melko varma vuotopaikka. Toinen paikka löytyy siitä muovisesta putkesta mikä tulee siitä imusarjan välistä coolerille. Se saattaa hinkkaantua imusarjaa vasten puhki ajan myötä.
tallennettu
punssi
Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2010, 02:54:06 »

Kokeilin jo. Hymyilee leveästi hukkaportti rautalangalla kiinni.. ei ollut mitään vaikutusta ahtoihin. Eipä tuo kummiskaan vaikka laitat hukkaportin mekaanisesti kiinni niin oo pakko kokeilla ekassa vedossa täyskaasulla tappiin asti vetää sitä. Hymyilee leveästi Kun kummiskin on  tuo mittari mistä kahtoo niitä paineita.. Löyty yksi mahdollinen vuoto kohta. jos ei jo satavarma. juurikin tuo coolerin ja imusarjan väli ( Öljyä siellä). Onko siinä minkälainen tiiviste muuten? Kumia kai tuo turbon ja kuulerin välinen letku on. (ainakin mulla).
tallennettu
Divine--
Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2010, 03:07:38 »

Kokeilin jo. Hymyilee leveästi hukkaportti rautalangalla kiinni.. ei ollut mitään vaikutusta ahtoihin. Eipä tuo kummiskaan vaikka laitat hukkaportin mekaanisesti kiinni niin oo pakko kokeilla ekassa vedossa täyskaasulla tappiin asti vetää sitä. Hymyilee leveästi Kun kummiskin on  tuo mittari mistä kahtoo niitä paineita.. Löyty yksi mahdollinen vuoto kohta. jos ei jo satavarma. juurikin tuo coolerin ja imusarjan väli ( Öljyä siellä). Onko siinä minkälainen tiiviste muuten? Kumia kai tuo turbon ja kuulerin välinen letku on. (ainakin mulla).
Siellä pitäs olla semmonen kuminen tiivisterengas coolerin puolella urassa. Jos coolerin puolelta on pikkusenkin murtunu ne uran reunat niin se tiiviste alkaa falskata tosi herkästi. Tunnistaa sen vuodon kyllä helposti kun se puskee sieltä raosta öljyä pikkuhiljaa ulos. Jos se vuotaa reilummin niin tuntee kädelläkin jo kun se puhisee siitä raosta.
tallennettu
punssi
Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2010, 03:14:22 »

Ok. Eli en rupea vielä aukomaan sitä kun ei ole tiivistettä siihen. löytyykö tarvikkeena vai pitääkö hakea merkkiliikkeestä? Ihme tyttää vain kun on tuolla tavalla "korjattu" tuo vika. Kun se hukkaportin letku on kyllä ollut jo pidemmän aikaa tukittuna, semmosen näköinen oli lemmari ja pultti. ja se tosiaankin oli ihan kuiva.
tallennettu
Divine--
Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2010, 04:03:52 »

Ok. Eli en rupea vielä aukomaan sitä kun ei ole tiivistettä siihen. löytyykö tarvikkeena vai pitääkö hakea merkkiliikkeestä? Ihme tyttää vain kun on tuolla tavalla "korjattu" tuo vika. Kun se hukkaportin letku on kyllä ollut jo pidemmän aikaa tukittuna, semmosen näköinen oli lemmari ja pultti. ja se tosiaankin oli ihan kuiva.
Sen kumitiivisteen voi kyllä helposti käyttää uudestaan vaikka kuinka monta kertaa.. Ongelma on vaan tosiaan se että jos se coolerin ura on haljennu kun pultit on vedetty ylitiukkaan kiinni. Eli cooleri irti ja kurkkiin löytyykö mitään ihmeellistä.
tallennettu
punssi
Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2010, 08:39:28 »

Kyllä sieltä ihmeellistä löyty.. O rengas oli poikki (noin 2mm rako). Hätäapuna tiiviste liimaa väliin että pääsee huomenna töihin. Mutta tuon kasauksen jälkeen kävin kojolla. niin nosti ahtoja huomattavasti nopeammin tuonne 0.9 kiloon. että jotain taikaa siinä oli. MUTTA miksi nuo ahdot ei nouse yli tuon?? Hukkaportin tankoa on pyöritetty pari kierrosta sisään, mutta ei vaikutusta asiaan. Voiko pakopesä olla halki? Pitäis vielä tarkistaa että meneehän tuo hukkaportin läppä kunnolla kiinni. Ja koolerilta menevä letku syöttöpumpulle, kun oli yhdestä kohtaa märkä.
tallennettu
Divine--
Vieras
« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2010, 12:00:31 »

Siis ootko sä nyt vaihtanu ehjän tiivisteen sinne ja kattonu ettei se enää vuoda siitä raosta?
tallennettu
punssi
Vieras
« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2010, 04:13:27 »

Uusi tiiviste tulee vasta ensiviikolla. Ei löydy tarvikkeena. Tuo tangon ruuvaaminen on tapahtunut jo ennen kun huomasin tuota ilmavuotoa. En nyt sentää kehtaa rueta niitä ahtoja tässä vaiheessa nostamaan kun on vikoja. Mutta voiko tuo hukkaportin letkun poikko olo ja todella pieni ilmavuoto tehä tuon ahtopaineissa, että ei nouse yli kilon. Huh
tallennettu
Act10nM4N
Vieras
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2010, 07:48:05 »

Uusi tiiviste tulee vasta ensiviikolla. Ei löydy tarvikkeena. Tuo tangon ruuvaaminen on tapahtunut jo ennen kun huomasin tuota ilmavuotoa. En nyt sentää kehtaa rueta niitä ahtoja tässä vaiheessa nostamaan kun on vikoja. Mutta voiko tuo hukkaportin letkun poikko olo ja todella pieni ilmavuoto tehä tuon ahtopaineissa, että ei nouse yli kilon. Huh

Letkun poisto / katkaiseminen kellolta ja tukkiminen imusarjan puolelta nostaa niitä ahtoja. Tällöin hukkis toimii vain jousen varassa eikä ahtopaine pääse raja-alueella sitä aukaisemaan.

Mikäli letku vaan irroitetaan, eikä tukita imusarjan puolelta, vuotaa sekin ulos kuten tällä hetkellä ilmeisesti sulla sieltä coolerin juuresta , joten paineen nousu ei ole niin radikaali kuin mitä pelkällä irroituksella.

Toisin sanoen sulla on se hukkaportin jousi jäykkyys sitä luokkaa että se aukeaa pakopaineessa X , joka vastaa ahtopainetta "ei yli kilon" , ja hukkaportin venttiilin(lätkän) pinta-ala ja aukeamisvara jousta vasten riittää ohivirtaamaan tarpeeksi ettei paineet nouse kierroksillakaan yli sen.
tallennettu
punssi
Vieras
« Vastaus #14 : Elokuu 23, 2010, 05:40:35 »

Eli hukkaportin jousi on liian löysä. Koska tuo hukkaportin letku on tukittu ja se näyttää tiiviiltä. (ihan kuivan hiekan peitossa). Kun tunnostaa ettei turpossa olisi vikaa kun kummiskin ollut nelisen kuukautta auto ja ei ole nuo ahtopaineet miksikään muuttunut. eikä pidä ihmeellisempää ääntä. Vai?
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!