Sportpug.com Arkistofoorumi
Kesäkuu 17, 2019, 01:36:30 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä keskustelufoorumi on suljettu, uusi foorumi osoitteessa http://www.sportpug.com
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 106 ajonestossa kosketushäiriö?  (Luettu 2614 kertaa)
evilpetkin
Vieras
« : Elokuu 18, 2010, 07:34:54 »

Olen uusi forumilla, ja myös pösön omistajana, joten moro kaikille!
Ostin 106 -98 1.4XN 159tkm muutama viikko sitten ja olen ollut melko tyytyväinen autoon.

Sellainen vika on ilmennyt, että joskus harvoin pösö ei meinaa lähteä käyntiin. Starttaa normaalisti pitkäänkin mutta ei vaan hörähdä käymään. Saattaa tehdä tuon muutaman kerran peräkkäin, mutta sitten käynnistyy alle sekuntissa. Epäilen että ajonestossa on kosketushäiriö tai maadoitusongelma.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, ja mistä kannattaa lähteä tutkimaan liittimiä/johtoja?

Autossa on uudemmanmallinen ajonesto, ei siis näppäiltävä malli vaan siru avaimessa.

Toinen juttu (vähän off topic) apukuskin ovi on saanut melkoisen kolhun... Jos jollakin on ylimääräinen ovi niin laittakaa ihmeessä viestiä. Vieläpä jos on punainen tarjolla niin olen erittäin kiinnostunut!
tallennettu
plagu
Vieras
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2010, 08:10:15 »

Homma on helppo testata, kun olet saanut auton käyntiin nyppää ratin alta löytyvä ajoneston transponderin johto irti, tämän jälkeen ajonesto ei ole enää käytössä.
tallennettu
evilpetkin
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2010, 08:49:38 »

Lueskelin aiheesta useilta foorumeilta mistä löysin tietoa... Monilla on ilmennyt sama vika etenkin -98 vuosimallissa. Useimmat ovat vaihdattaneet transponderin antennin, mutta kovimmat askartelijat ovat korjanneet antennin päässä olevan liitoksen ja saaneet ajoneston toimimaan moitteettomasti. Kokeilen huomenna tinata tai puhdistaa liitoksen kuntoon. Kerron sitten kuinka käy... ja jos tulee kelvollista jälkeä niin saatan vaikka lähettää kuvankin tähän lankaan.
tallennettu
evilpetkin
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2010, 10:04:36 »

Homma on helppo testata, kun olet saanut auton käyntiin nyppää ratin alta löytyvä ajoneston transponderin johto irti, tämän jälkeen ajonesto ei ole enää käytössä.

Tarkoitatko, että kun liittimen irroittaa auton käydessä, niin ajonesto on ohitettu? Irroitin liittimen auton ollessa käynnissä, mutta liitin irti auto ei lähtenyt uudestaan käyntiin ennen kun tökkäsin liittimen takaisin.

Avasin siis viikonloppuna katteet ratin alta, irrotin transponderin ja puhdistin liittimet. Vaikuttaa siltä, että vika hävisi, sillä auto on käynnistynyt jokainen kerta moitteetta tuon operaation jälkeen.

En saanut rattia irti, sillä airbagin alka paljastui niin iso torxi että minun setistä ei sellaista löytynyt. Jäi askarruttamaan,että onko antenni heti ratin takana muovikatteiden alla? Ainakin seuraavasta tekstistä voisi päätellä niin:
"To replace the transponder immobiliser aerial, its attached around the ignition barrel inside the steering column plastic trim, normally a few torx 20 screws hold that together & then unclip the aerial, unplug it & replace it with the new part & put it back together."

Kuvassa arvailua antennin sijainnista...

tallennettu
Antti K
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2010, 06:41:08 »

Eiköhän tuossa tekstissä "antennilla" tarkoiteta juuri tuota transponderia, joka on kiinnitetty virtalukon ympärille.
"its attached around the ignition barrel" Iskee silmää

Tuolla rattiakselilla on johtospiraali, jonka kautta sähkö kulkee airbagille ja töötin kytkimelle. Spiraalia ei kannata mennä sörkkimään turhaan.
tallennettu
evilpetkin
Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2010, 12:36:30 »

Joo... Oikeassa olet.
"inside the steering column plastic trim" tarkoittaa tietenkin kojelaudan katteita.

Tuon virtalukon ympärillä olevan transponderin/antennin olisi voinut avata, mutta annoin sen olla kokonaisena kun liittimien puhdistus näytti auttavan vikaan.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!