Sportpug.com Arkistofoorumi
Toukokuu 25, 2020, 02:57:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä keskustelufoorumi on suljettu, uusi foorumi osoitteessa http://www.sportpug.com
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 405 T16 kytkimen pää- ja työsylinterit  (Luettu 5054 kertaa)
Kale
Vieras
« : Elokuu 26, 2010, 12:11:25 »

Eli nyt ei järki itsellä oikein tahdo luistaa. 405 T16 kytkimen käyttömekanismi ei ole tarkoitettu ilmattavaksi vaan myydään tehtaalta (tai silloin kun vielä myytiin, enää ei osia saa)  kokonaisena pakettina.

No mulla on nyt pöydällä se koko "hydrauliikka", sylinterit polkimen ja vaihteiston päästä. Kun poljinta painaa, työntää laatikon päässä sylinterin sisällä mäntä tangon välityksellä kytkimen käyttövipua ja vetää painelaakeria asetelmasta irti.

Polkimen päässä taas poljin vetää poljinta painettaessa tangon ulos sylinteristä jolloin sylkky puskee nestettä kohti laatikkoa putken kautta.

Kivasti sain tuon polkimen päässä olevan sylkyn ilmattua letkusta ja työsylinterin laatikon päästä upottamalla sen jarrunesteastiaan ja pumppaamalla käsin hetken ettei enää kupli ilmaa.

Mutta kummin päin tuo paketti kuuluu laittaa nippuun eli letkut yhteen ja sokat kiinni, työsylinteri ulkona (sisällä lisäjousi, pyrkii olemaan koko aika "ulkona") ja pääsylinteri sisällä vai toisinpäin? Kun pakettina ollessaan ei se neste sieltä pääse minnekään niin tarviihan sille tehdä tila "etukäteen" eli jompi kumpi sylkky toisessa äärilaidassaan.
tallennettu
Kale
Vieras
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2010, 12:22:48 »

Okei tässä heti itsekseni pähkäilin asiaa heti  lisää kahvikupposen ääressä.

Käytän/käytin siis nimityksinä pääsylinteri = kytkinpolkimen luona, työsylinteri = laatikon päässä.

Työsylinterissä on rajoitettu se liike sokalla sisältä jota vasten mäntä lepää näin irroitettuna, koska sisällä tosiaan kuormittava (apu?)jousi joka pyrkii puskemaan mäntää koko aika ulos.

Eikös tietyn järjen mukaan tällöin poljin täysin pohjassa tilanne olisi = työsylinterin mäntä tuota sokkaa vasten. Koska eihän se sen pidemmälle ainakaan voi mennä, tällöin rikkoo sylinterin kun se voimalla murjoo männän läpi siitä sokasta.

Eli pitäisikö se koota sillä lailla että vedän pääsylkyn ulos ja annan työsylinterin männän levätä jousella sokkaansa vasten ilmattuna (=ulkona). Näin ollen kun pääsylkky asennetaan (letku kiinni) ja poljin nostetaan ylös se vetäisi työsylkkyä sisään, pakkohan sen nesteen voiman on pystyä vastustamaan sitä jousen kuormitusta, eihän se neste painu kasaan.

Tajuaako kukaan Pyörittää silmiään
tallennettu
Kale
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2010, 12:38:22 »

Tuntuis irrallaan toimivan, painaa työsylkkyä käsin sisään niin se vetää pääsylkyn sisään (ts. nostaa polkimen ylös). Koitetaas mitä sanoo asennettuna autoon Cool
tallennettu
Kale
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2010, 03:23:45 »

Tuntuis paikallaankin toimivan ok. Pientä hienosäätöä vielä. Jos joku on sitä mieltä että homma meni väärin niin kertoa toki saa vielä Näyttää kieltä Mielellään pian ennenkuin niputan auton loppuun Virnistää vielä pääsee käsiksi helposti noihin osiin.
tallennettu
Benkku
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2010, 08:15:24 »

Jep, kutakuinkin noin. Työsylinteri siis laatikkoon täytettynä nesteellä/ilmattuna, vasta laatikon asennuksen jälkeen.
tallennettu
Kale
Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2010, 08:24:39 »

Toki juu, laatikkohan ollut autossa kiinni jo monta päivää. Poljin tuntuu edelleen pyrkivän nousemaan ihan yläasentoonsa asti, tosin poljinta painaessa alkaen jostain puolivälistä, ehkä vähän ennen (suurinpiirtein siitä mistä normaalisti), toimii kytkinmekanismi.

Millähän sen polkimen saisi asettumaan siihen "normaalille" korkeudelle? Polkimen päässä kaikki hilppeet on koottu kuten varaosakuvissa esitetään.
tallennettu
SamuP
Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2010, 01:49:31 »

Onko 405:ssa vain T16:ssa hydraulikytkin? Sattuuko kenties muusta mallista ko. osat vanha koppaseen 405:een?
tallennettu
Kale
Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2010, 02:44:00 »

Vain T16:ssa juu 405 tapauksessa. Löytyyhän noita vermeitä sit 406/206 jne mut eipä ole tullut tutkittua sopisko osat yhteen.

Itsekin mietin että saattais olla vielä ilmaa sydeemissä. No onneks vieläkin helppo purkaa toi pois, tarvii tarkastaa sen pääsylinterin kiinnitys polkimeen vielä kerran. Jos ei auta niin sitten irti ja ilmaaminen jatkuu, tarttis kehittää joku kunnon patentti siihen tarkoitukseen.

Tosiaan työsylkyn ilmasin pitämällä liitoskohtaa kipossa joka täynnä jarrunestettä reilusti pinnan alla ja pumppasin käsin sylinterin mäntää edestakas. Ei tullut kuplaakaan ilmaa enää lopuksi. Tämän jälkeen sylkky ylös sieltä ja tuettuna pystyyn sillä lailla ettei pisaraakaan pääse karkuun saati ilmaa tilalle.

Pääsylkky taasen sillä lailla että kippo pöydällä, letkun pää siellä (jäykkää kovaa muoviputkea se, ei pysty taivuttelemaan pahemmin) nestepinnan alla. Sitten sylkky lattianrajassa ja siellä liikutteli mäntää edestakas kunnes ei enää ilmaa tullut putkesta nesteeseen. Sitten mäntä uloimpaan asentoon (ns. poljin pohjassa) ja letkun pää pois nesteestä ja varoen kiireesti letku kiinni työsylkkyyn ja sokka paikalleen. Tässä kun olisi kaveri apuna niin voisi tehdä kokonaan jarrunestepinnan alla astiassa tämän yhdistämisen, ei varmasti pääsisi ilmaa väliin..

Letku siis tosiaan koko ajan kiinni pääsylinterissä, työsylinteri on irrallaan. Tätä en tainnut huomata aikaisemmin sanoa. Pakettia ei ole tarkoitettu purettavaksi (ei ilmausruuveja) mutta letku on lukittu putkisokalla molemmista päistään sylintereihin, sen kun napauttaa pois niin pystyy letkun irroittamaan..

Olis kunnon palju ja parikymmentä litraa jarrunestettä niin voisi upottaa koko paskan sinne ja siellä melvata ne ilmat veke Virnistää
tallennettu
Benkku
Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 27, 2010, 02:51:42 »

Millähän sen polkimen saisi asettumaan siihen "normaalille" korkeudelle? Polkimen päässä kaikki hilppeet on koottu kuten varaosakuvissa esitetään.

Oliko uuden paine-asetelman lautasjousen päiden korkeus suunnilleen sama kuin aiemmassa asetelmassa? Asetelmatyyppi siis... Suorat vs. kytkimen käyttömekanismiin päin käännetyt lautasjousien päät? Polkimen etäisyysmitta lattiasta?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2010, 02:52:25 kirjoittanut Benkku » tallennettu
mikko^s
Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 27, 2010, 07:18:50 »

Hieman se T16 mekanismi on ”omalaatuinen”  Hymyilee No sen kanssa on tullut puuhattua parikin kertaa.. Itse tein homman jotakuinkin näin:

Se sininen liitos irti, siinä pitäis olla sellanen holkki jolla liittimet saa irti toisistaan.

Liittimissä on venttiilit ja ne menee kiinni kun sen avaa.
Ilmasin itse niin että letkunpätkä liittimeen, suppilo siihen ja suppiloon nestettä.

Ruuvarilla tms venttiili auki ja sylkkyä ees taas niin että ilma tulee pois.

Työsylinterin ilmaus sitten niin että ensin se sylkky itse irrallaan niin kuin teit.

Putki täyteen nestettä, ja astiassa kiinni siihen sylkkyyn.

Ilmaus uudelleen suppilon ja letkunpätkän avulla, kun putki on kiinni. Jätä se mäntä ihan ulos, niin että on kova.

Laita se pääsylkky(rintapellissä) kiinni autoon, jos se muoviklipsi on rikki niin uusiakin versioita saa..joten nouhätä.

Laita työsylkky vaihteistoon kiinni ilman sitä tappia joka menee kytkinvipuun.

Laita taas toi letkunpätkä –suppilo yhdistelmä sinne päähän. Nestettä suppiloon, vena auki.

Laita se tappi siihen sylinteriin paina sitä vähän että saat sen pudotettua siihen kytkinvivun ”kuppiin”

Sitä pystyy liikuttamaan kun se vena on auki ja suppilo/neste varmistaa sen että sinne ei mene ilmaa.

Liittimet takas kiinni toisiinsa.

Vähän vaikee kuvailla sanallisesti…
Tota sai pari kertaa harjoitella, mut tolla sain itse homman toimimaan ok. Mä laitoin dot4 nesteet sinne.

Jos sulla on T16 niin käy toki rekisteröitymässä http://forum.405t16.com/
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2010, 07:21:12 kirjoittanut mikkos » tallennettu
Kale
Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 27, 2010, 12:33:09 »

Avasinkin itseasiassa kerran sen sinisen liitoksen ja huomasin että ne menevät kiinni kun ne irroittaa. Katselinkin varaosakuvissa että toi kasa myydään pakettina mutta kuvissa toi liitos on irrallaan, varmaankin kulkee vähän fiksummassa paketissa sekä lienee asennuskin helpompaa kun sen "jäykähkön" käärmeen saa halki (asian kanssa tapelleet tietää varmasti mitä tarkoitan) Hymyilee leveästi

Ei pääse tuonne T16 foorumille, sanoo etteivät ota uusia rekisteröitymisiä vastaan. (The board administrator is no longer accepting any new registrations at the moment.)

Lainaus
Oliko uuden paine-asetelman lautasjousen päiden korkeus suunnilleen sama kuin aiemmassa asetelmassa? Asetelmatyyppi siis... Suorat vs. kytkimen käyttömekanismiin päin käännetyt lautasjousien päät? Polkimen etäisyysmitta lattiasta?

Oli ihan samanlainen kuin vanhassa käytännössä. Kyllä tää nyt varmaankin johtuu että mulla on ilmaa vielä siellä järjestelmässä. Tarvii käydä ostamassa erilaisia putkenpätkiä yms. sekä jokunen litra jarrunestettä ja alkaa puljaamaan Näyttää kieltä
tallennettu
Divine--
Vieras
« Vastaus #11 : Elokuu 27, 2010, 02:35:50 »

Eikös periaatteessa jos siellä järjestelmässä on liikaa nestettä niin poljin nouse ylemmäs?
tallennettu
Kale
Vieras
« Vastaus #12 : Elokuu 27, 2010, 03:06:59 »

Ehkä joo mutta kun ei polkimen painaminen ennen sitä puoltaväliä liikuta työsylinteriä minnekään.

Siinä puolenvälin tietämissä on myös se kohta missä polkimen jousi ponnauttaa polkimen "kojelautaan" eli yläasentoon.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!